Andragogika 380-RN1-1AND
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł kierunkowy)
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne
Rok studiów/semestr - rok 1 stopień 1, RES
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii
rozwojowej, podstawowych problemów społecznych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład, 24 godziny
Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje
Punkty ECTS - 3
Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 25h - 1 pkt. ECTS; konsultacje 25h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do zaliczenia 30h - 1 pkt. ECTS
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami
a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 50h - 2 pkt. ECTS
b) o charakterze praktycznym - 30h - 1 pkt. ECTS
W cyklu 2022:
Profil studiów - ogólnoakademicki |
W cyklu 2023:
Profil studiów - ogólnoakademicki |
W cyklu 2024:
Profil studiów - ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG1 - zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych - zaliczenie, konsultacje, dyskusja
KP6_WK6 - ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę - zaliczenie, konsultacje, dyskusja
KP6_UO1 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań - konsultacje, dyskusja
KP6_KO1 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki - konsultacje, dyskusja
KP6_KR1 - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki - konsultacje, dyskusja
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na ocenę następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z testu obejmującego treści wykładów (min.
50% punktów).
Nieobecność na więcej niż połowie zajęć nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu. Nieobecności zaliczane są w formie wypowiedzi ustnej
na konsultacjach.
Literatura
1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318
2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009
3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236
4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128.
5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009.
6. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218.
7. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000
8. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213.
9. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012
10. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18
11. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142
12. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.]
T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259.
13. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995
14. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430
15. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.
16. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J.
Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143
17. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58
18. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011
19. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48
20. Pietrasiński Z.: Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.13-35
21. Rembowski J.: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa 1984 s.45-80
22. Skrzypczak J.: Proces kształcenia człowieka dorosłego (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.270-307
23. Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka. Warszawa 1999 s.37-74
24. Urbańczyk F.: Problemy oświaty dorosłych. Warszawa 1973 s.8-27
25. Wroczyński R.: Edukacja permanentna. Warszawa 1973
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: