Pedagogika specjalna 380-RN1-1PSL
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok/ semestr: I rok/ 2 semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 24 godz. - wykłady;
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności - Liczba godzin:
- Udział w wykładach 24h
- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 4 h –
- Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 72 h
Razem: 100 h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 28 h/ 1,1 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym: 72 h/ 2,9 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WK4 - zna najważniejsze tradycyjne i współczesne kierunki zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością i ich rodzin, wyjaśnia ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
KA6_WG5 - ma podstawową wiedzę na temat możliwości jak i ograniczeń rozwoju osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, ich adaptacji społecznej oraz trudności w tym zakresie;
KA6_UW3 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w zakresie edukacji, rehabilitacji, adaptacji i włączania społecznego osób z niepełnosprawnością
KA6_KO1 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych na rzecz integracji i normalizacji życia osób z niepełnosprawnością w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych
Kryteria oceniania
Metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów)
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny
Literatura
Literatura podstawowa:
• Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Chrzanowska I., Szumski G. (red.) (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wyd. FRSE.
• Dykcik W. (2010), Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka, Poznań: Wyd. Naukowe PTP.
• Głodkowska J., Sipowicz K., Patejuk-Mazurek I. (red.) (2018), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. Warszawa: Wydawnictwo APS.
• Kijak ,R. J. (2013). Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
• Kirenko J. (2004), Nie jesteś sam. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Lublin: Wyd. ROPSiZ UM w Lublinie.
• Krause A. (2004), Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”.
• Sękowska Z. (1998), Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wyd. WSPS.
Literatura uzupełniająca:
• Barens, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. tłum. P. Morawski, Warszawa: Wydawnictwo Sic!
• Gajdzica Z. (red.) (2013), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”.
• Kowalik S. (2007), Psychologia rehabilitacji, Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
• Rzedzicka K. D., Kobylańska A. (red.) (2003), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”(wybrane teksty).
• Sakowicz-Boboryko A. (2016), Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową. W kręgu odpowiedzialności. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.
• Smith D. D. (2011), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki 2, red. naukowa A. Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski, Warszawa: Wyd. APS.
• Zemło M., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Dziekońska M., Otapowicz D., Szada-Borzyszkowska J., Mantur J. (2018), W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok, Białystok – Gdańsk: Wyd. Naukowe Katedra.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: