Socjologia wychowania 380-RN1-2SWY
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: moduł podstawowy
Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki społeczne, socjologia,
Rok studiów/semestr: II rok, semestr IV
Wymagania wstępne: student powinien posiadać podstawowe informacje z zakresu socjologii ogólnej
Liczba godzin zajęć: 24h wykład
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, film,
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta - Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do wykładów 20 godzin
Przygotowanie do egzaminu 30 godzin
Wskaźniki ilościowe: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w wykładach – 24 godzin,
Konsultacje – 26 godzin
Dopuszcza się prowadzenie zajęć i konsultacji oraz zaliczenia w formie zdalnej. Podstawową platformą, na która prowadzi się zajęcia jest platforma rekomendowana w danym czasie przez UwB. Student przystępujący do zajęć zdalnych powinien mieć dostęp do komputera z podłączeniem do Internetu.
Studenci posiadający specjalne potrzeby dydaktyczno-edukacyjne mogą zgłaszać się do osoby prowadzącej zajęcia w celu dostosowania metod i wymogów zaliczenia do ich potrzeb. Zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem zasad uniwersalnego projektowania.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WG5 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia
zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym,
KA6_WG6 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii),
KA6_WK3 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach
wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących,
KA6_UW3 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu
analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i
prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej,
KA6_KO3 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie
Weryfikacja efektów uczenia się: dyskusja w czasie wykładów, egzamin końcowy
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia wykładu jest:
- zdobycie 51%punktów na egzaminie końcowym.
- dopuszcza się dwie nieobecności. Wszystkie ponadprogramowe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach w toku problemowej dyskusji.
Dopuszcza się prowadzenie zajęć i konsultacji oraz zaliczenia w formie zdalnej. Podstawową platformą, na która prowadzi się zajęcia jest platforma rekomendowana w danym czasie przez UwB. Student przystępujący do zajęć zdalnych powinien mieć dostęp do komputera z podłączeniem do Internetu.
Studenci posiadający specjalne potrzeby dydaktyczno-edukacyjne mogą zgłaszać się do osoby prowadzącej zajęcia w celu dostosowania metod i wymogów zaliczenia do ich potrzeb. Zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem zasad uniwersalnego projektowania.
Literatura
Literatura podstawowa:
Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004.
Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004.
Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002.
Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995.
Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007.
Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005.
Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010.
Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005.
Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993.
Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004.
Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003.
Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010.
Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010.
Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2004
Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005
Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998.
Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973.
Literatura uzupełniająca:
Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 2001.
Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, Warszawa 1986.
Marshall G. (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006.
Mielnicka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000.
Murawska E. (red.), Szkoła w dyskursie teorii i praktyki, Poznań 2013.
Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005.
Śliwierski B., Edukacja pod prąd, Kraków 2001.
Sztompka P., Socjologia, Warszawa 2007.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995. Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007. Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005. Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010. Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2004 Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005 Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 2001. Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, Warszawa 1986. Marshall G. (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006. Mielnicka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000. Murawska E. (red.), Szkoła w dyskursie teorii i praktyki, Poznań 2013. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005. Śliwierski B., Edukacja pod prąd, Kraków 2001. Sztompka P., Socjologia, Warszawa 2007. |
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995. Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007. Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005. Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010. Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2004 Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005 Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 2001. Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, Warszawa 1986. Marshall G. (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006. Mielnicka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000. Murawska E. (red.), Szkoła w dyskursie teorii i praktyki, Poznań 2013. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005. Śliwierski B., Edukacja pod prąd, Kraków 2001. Sztompka P., Socjologia, Warszawa 2007. |
W cyklu 2024:
Literatura podstawowa: Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004. Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995. Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007. Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005. Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010. Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005. Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993. Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010. Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010. Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2004 Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005 Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 2001. Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, Warszawa 1986. Marshall G. (red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006. Mielnicka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000. Murawska E. (red.), Szkoła w dyskursie teorii i praktyki, Poznań 2013. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005. Śliwierski B., Edukacja pod prąd, Kraków 2001. Sztompka P., Socjologia, Warszawa 2007. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: