Resocjalizacja w środowisku otwartym 380-RN1-3RES
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami i kierunkami w pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym z naciskiem na znaczenie struktur lokalnych w procesie profilaktyki oraz reintegracji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw a także zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym w profilaktyce, prewencji i resocjalizacji – probacja, instytucje publiczne i samorządowe, dozór elektroniczny, praca socjalna, organizacje młodzieżówe i osoby godne zaufania, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego, Ochotnicze Hufce Pracy, profilaktyka i resocjalizacja w placówkach oświatowych, streetworking i praca podwórkowa.
W cyklu 2022:
Treści wykładów obejmują analizę zagadnień z zakresu teleologicznego, teoretycznego oraz metodycznego wymiaru oddziaływań |
W cyklu 2023:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami i kierunkami w pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym z naciskiem na znaczenie struktur lokalnych w procesie profilaktyki oraz reintegracji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw a także zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym w profilaktyce, prewencji i resocjalizacji – probacja, instytucje publiczne i samorządowe, dozór elektroniczny, praca socjalna, organizacje młodzieżówe i osoby godne zaufania, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego, Ochotnicze Hufce Pracy, profilaktyka i resocjalizacja w placówkach oświatowych, streetworking i praca podwórkowa. |
W cyklu 2024:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami i kierunkami w pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym z naciskiem na znaczenie struktur lokalnych w procesie profilaktyki oraz reintegracji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw a także zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym w profilaktyce, prewencji i resocjalizacji – probacja, instytucje publiczne i samorządowe, dozór elektroniczny, praca socjalna, organizacje młodzieżówe i osoby godne zaufania, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego, Ochotnicze Hufce Pracy, profilaktyka i resocjalizacja w placówkach oświatowych, streetworking i praca podwórkowa. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej,
opiekuńczej, resocjalizacyjnej, kulturalnej i pomocowej (KP6_WK8) sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć
Student ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach,
procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej, zwłaszcza dotyczących profilaktyki i resocjalizacji w środowisku otwartym (KP6_WK9) Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć.
Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz
powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania
problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań e kontekście profilaktyki i resocjalizacji w środowisku otwartym (KP6_UW2).Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć
Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk
do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności resocjalizacyjnej (KP6_UK4), Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć
Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań
pedagogicznych w środowisku otwartym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki (KP6_KO1) Sposób weryfikacji: test wielokrotnego wyboru, aktywność podczas zajęć
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest spełnienie kryteriów formalnych związanych z obecnością na zajęciach oraz testu końcowego (wielokrotnego wyboru).
Ocena końcowa jest wypadkową realizacji następujących zagadnień:
1. Aktywność podczas zajęć (do 25% oceny końcowej)
2. Wynik testu końcowego (75%)
Skala ocen:
51-60% - dst
61-70% - dst plus
71-80% - db
81-90 - db plus
91-100% - bdb
Literatura
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007
Sawicki K., Nowak J. (2022) Youth at Risk and Delinquency - Understanding, Identifying, Acting, in: K. Sawicki, I. Dychawy - Rosner
(eds) , Youth Work Reader – Issues and Contexts, Toruń.
Sawicki, K. (2021), (2021) Positive Approach to Youth Studies: An Educational Perspective, "Culture and Education, No 4, 139-152
J. Copik, (2013) Rola dzielnicowego w profilaktyce i probacji w środowisku lokalnym, Resocjalizacja Polska, nr 5.
Merlo, Alida V., i in. (2016)The juvenile justice system: delinquency, processing, and the law. Eighth edition, Pearson
Stephan, Walter G., i W. Paul Vogt, (eds.) (2004). Education programs for improving intergroup relations: theory, research, and practice.
Teachers College Press.
Dünkel, Frieder (2015). European Research on Restorative Juvenile Justice Vol. 1, Research and Selection of the Most Effective Juvenile
Restorative Justice Practices in Europe: Snapshots from 28 EU Member States. International Juvenile Justice Observatory.
Sawicki, Krzysztof (2018). Diady, kliki, gangi: młodzież nieprzystosowana społecznie w perspektywie współczesnej pedagogiki
resocjalizacyjnej. Wydanie I, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Gemert, Frank van, i in., (eds) (2008). Street gangs, migration and ethnicity. Willan.
K.Sawicki(2017) , Migranci w Europie. Uwarunkowania i metody integracji–przykład Holandii. Pogranicze. Studia Społeczne. t.30
Bazemore, S. Gordon, i Mara Schiff. (2005)) Juvenile justice reform and restorative justice: building theory and policy from practice. Willan.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: