Badania ilościowe z elementami statystyki 380-RN2-1GKG
Profil studiów: ogólnoakademicki,
Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne,
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina: nauki społeczne
Dyscyplina nauki: pedagogika
Rok studiów: I, semestr letni.
Wymagania wstępne: zaliczenie przedmiotu Metodologia nauk społecznych
Liczba godzin z podziałem na formę prowadzenia zajęć: wykłady 6 godz., ćwiczenia 8 godz.,
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozwiązywanie zadań.
Punkty ECTS: 3.
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 4 godz.
- udział w ćwiczeniach: 6 godz.
- zaliczenie ćwiczeń: 2 godz.
- zaliczenie wykładów 2 godz.
- praca własna: 5 godz.
- przygotowanie do zaliczenia wykładu: 4 godz.
- przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 5 godz.
Razem: 28 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagający bezpośrednio udziału nauczyciela: 14 godz. (1,5 ECTS)
- o charakterze praktycznym: 14 godz. (1,5 ECTS)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG2 Absolwent ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk.
KA7_WG4 Absolwent ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach.
społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice).
KA7_UO2 Absolwent ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.
KA7_KK2 Absolwent jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę.
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie testu.
Ćwiczenia: zaliczenie testu, aktywność na zajęciach, rozwiązywanie zadań.
Literatura
Literatura podstawowa:
- E.R. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004, s. 109-121, 513-521.
- J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
- C. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001, s. 66-81, 266-296.
- B. Kožuh, Statystyka dla pedagogów, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2011.
- J. Perek-Białas, M. Rószkiewicz, D. Węziak-Białowolska, A. Zięba-Pietrzak, Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza, PWN, Warszawa 2013.
- M. Sobczyk, Statystyka, PWN, Warszawa 2001, s. 11-39, 41-43, 50-55, 220-227, 237-243.
- Wykaz zadań statystycznych przygotowanych przez prowadzącego.
- Wykaz wzorów statystycznych przygotowanych przez prowadzącego.
Literatura uzupełniająca:
- H.S. Becker, Triki badawcze w socjologii. Jak w pełni wykorzystać potencjał badań społecznych, PWN, Warszawa 2018.
- J. Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 2019.
- G.A. Ferguson, Y. Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa 2003.
- L.A. Gruszczyński, Elementy metod i technik badań socjologicznych, WSZiNS, Tychy 2002.
- L.A. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003.
- M.S. Lewis-Beck, A. Bryman, T.F. Liao (red.), The SAGE Encyclopedia of Social Science Research Methods, SAGE, Thousand Oaks, CA 2004.
- A. Maksimowicz-Ajchel, Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
- T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Żak, Warszawa 2010.
- K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Editions Spotkania, Warszawa 2016.
- L. Sołoma, Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2005.
- J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wyd. Śląsk, Katowice 2020.
- D. Tarka, A.M. Olszewska, Elementy statystyki. Opis statystyczny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok 2018.
- G. Wieczorkowska-Wierzbińska, J. Wierzbiński, Statystyka. Od teorii do praktyki, Scholar, Warszawa 2011.
W cyklu 2022:
1. Earl Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019, str. 109 -121, 513 – 521. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: