Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania 380-RS1-1BPW
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł treści MK_2 podstawowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika społeczna, psychologia rozwoju człowieka, edukacja zdrowotna
Rok studiów/semestr: I rok, I stopnia Pedagogika/ semestr zimowy i letni
Wymagania wstępne(tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Student uczęszczający na ćwiczenia z przedmiotu Biomedyczne
podstawy rozwoju i wychowania powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka na poziomie kształcenia szkoły
średniej, a także dotyczącą zagadnień z obszaru psychologii ogólnej i rozwojowej.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin, ćwiczenia (po 15 godzin w semestrze zimowym i letnim), zajęcia .w roku akademickim 2020/2021 odbywają się w formie zdalnej poprzez platformę Zoom i BlackBoard w latach pozostałych w zależności od sytuacji epidemicznej.
Metody dydaktyczne: problemowe, w tym aktywizujące (burza mózgów, analiza przypadków, dyskusja;,warsztatowa (praca w zespołach);
podająca (mini wykład, pogadanka); eksponujące (prezentacja filmów); indywidualne konsultacje.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział studenta w ćwiczeniach: 30h w roku akademickim 2020/2021 w formie zdalnej, w pozostałych latach w zależności od sytuacji epidemicznej.
Przygotowywanie się do zaliczenia: 15h
Analizowanie literatury przedmiotu: 15h
Konsultacje: 5h
Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin Punkty ECTS
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35 - 1
o charakterze praktycznym 30 – 1
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent:
ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego społeczno-kulturowych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw,;
ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym;
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej;
potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu;
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: Student otrzymuje zaliczenie na ocenę na podstawie pozytywnie zdanego kolokwium ( w 2020/2021 roku poprzez platformę BlackBoard w formie zdalnej w latach kolejnych w zależności od sytuacji epidemicznej), wykonania zadania dydaktycznego, aktywności i obecności na zajęciach. Student może opuścić dwa spotkania bez konieczności podania przyczyny. Każdą kolejną nieobecność
Student jest zobowiązany zaliczyć na konsultacjach u prowadzącego zajęcia. W sytuacji choroby, nieobecność jest usprawiedliwiona na
postawie zwolnienia lekarskiego. W przypadku innych sytuacji losowych lub długotrwałej choroby Studenta sytuacja jest rozpatrywana
indywidualnie przez prowadzącego przedmiot. Nieobecności należy zaliczyć maksymalnie w ostatnim tygodniu poprzedzającym zaliczenie przedmiotu. Do zaliczenia dopuszczony jest Student, który ma 51% obecności na zajęciach (zapis ten w praktyce oznacza, że
Student, który uczestniczył w mniejszej liczbie spotkań niż połowa, bez podania przyczyny, nie będzie dopuszczony do zaliczenia). Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu na podstawie uzyskania 51% punktów za kolokwium. Do oceny końcowej z przedmiotu uwzględniana jest aktywność na zajęciach - punktowana w skali od 0 do 3 punktów. Studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia przedmiotu. W sytuacji nieobecności w dniu zaliczenia, w sytuacji jej usprawiedliwienia, Student zachowuje prawo do dwóch terminów, w przypadku braku usprawiedliwienia Student traci prawo do
jednego terminu. Oceny pozytywne z zaliczenia nie podlegają poprawie.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek,
Toruń 2008.
2. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.
3. Jopkiewicz A., Suliga E., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom -
Kielce 2005.
4. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno –
Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2008.
5. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN,
Warszawa 2010, 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. Błeszyński J., Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala oceny zachowań autystycznych, Harmonia
Universalis, Gdańsk 2011.
2. Balejko A., Test nazywania : diagnoza i terapia osób z zaburzeniami mowy : afazja / dysfazja, alalia / dyslalia, anartria / dysartria,
aleksja / dysleksja, Wydawnictwo Akademickie, Białystok 2005.
3.Jundziłł E., Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003.
4. Kaczmarek B., Markiewicz K., Orzechowski S.(red.), Nowe wyzwania w rozwoju człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-
Skłodowskiej, Lublin 2001.
5.Kaufman R. K., Autyzm - przełom w podejściu. Program SON-RISE, który pomógł rodzinom na całym świecie, przeł. Składanowski K.,
Vivante, Białystok 2016.
6. Keudel H., Capelle B., Choroby wieku dziecięcego, przeł. Adamus P.,Wydawnictwo Olesiejuk, Warszawa 2011.
7. Kliszcz, J., Psychologia potrzeb osób starszych : potrzeby psychospołeczne po 65. roku życia, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019.
8. Komorowska-Pudło M., Seksualność młodzieży przełomu XX i XXI wieku, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.
9. Milewski St., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K. (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, Harmonia Universalis, Gdańsk 2014.
10. Pang D., Newson T., Budd Ch., Gardiner M. Pediatria, przeł. Tomaszewski M., Elsevier Urban &Partner, Wrocław 2007.
11. Pisula E., Danielewicz D. (red.), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.
12. Preißmann Ch., Zespół Aspergera. Jak z nim żyć. Jak pomagać. Jak prowadzić terapię, przeł. Arentewicz J., GWP, Gdańsk 2012.
13. Stępień A., Profilaktyka zdrowia seksualnego i zapobiegania wczesnej ciąży w środowisku szkolnym, [w:] Marek F., Śliwa S. (red.), W
poszukiwaniu optymalnych oddziaływań pedagogicznych w środowisku lokalnym, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu,
Opole 2011.
14. Święcicka M., Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi, Centrum Metodyczne Pomocy Psychychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa
Edukacji Narodowej, Warszawa 1996.
15. Tarkowski Z., Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016.
16. Winczura B., Dziecko z autyzmem: terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
17. Winter M., Zespól Aspergera. co nauczyciel wiedzieć powinien, przeł. Niezgoda E., Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006.
18. Wolański N., Ekologia człowieka. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze, t.1, Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa 2012.
19. Wolański N., Ekologia człowieka. Ewolucja i dostosowanie biokulturowe, t.2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
20. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012.
21. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa 2017.
22. Artykuły wybrane przez Studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: