Polityka i prawo oświatowe 380-RS1-1GJJ
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne
Rok studiów - 1 rok 1 stopnia
Wymagania wstępne - wiedza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych na poziomie maturalnym
Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, zadania projektowe, praca zespołowa, konsultacje indywidualne
Punkty ECTS - 3 punkty
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15 godzin,
udział w ćwiczeniach: 15 godzin, udział w konsultacjach: 10 godzin,
przygotowanie do zajęć: 20 godzin, przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń: 10 godzin, przygotowanie do zaliczenia z wykładów:10 godzin
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 h i 1,5 punkta ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 40 godzin i 1,5 punkta ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Absolwent/ka zna i rozumie:
(KA7_WG5) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna;
(KA7_WK7) strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych;
Absolwent/ka jest gotów/-owa do:
(KA7_KR1) posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę wykładów i ćwiczeń.
Literatura
Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2015.
Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym,
https://www.npseo.pl/data/various/files/dorczak.pdf
Giercarz-Borkowska M., Edukacja domowa. Od tradycji ku współczesności. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2022.
Kędra M., Włączanie rodziców w edukację dzieci, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Korolewska M., Osiecka-Chojnacka J. (red.), Polityka oświatowa, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010.
Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013.
Śliwerski B.,Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. IMPULS, Kraków 2014.
Informacje ze strony internetowej MEN - https://www.gov.pl/web/edukacja
Akty prawne:
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700 i 1730), tekst ujednolicony na 28-02-2023, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19820030019/U/D19820019Lj
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 59, z późn. zm.
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2022 poz. 1914
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2017 r., poz. 1658 z późn. zm. – (Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej poz. 1611 oraz z 2019 r. poz. 1575; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200002198/O/D20202198.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r. poz. 1591, z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323. (z późn. zm. z 2022 poz. 1594); Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. (poz. 1280)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z dnia dnia 28 lipca 2020 r. Poz. 1309 (Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. poz. 1309)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: