Historia wychowania cz.1 380-RS1-1HWY1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy
Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
15 godz. wykładów
15 godz. laboratoriów
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, pokaz, problemowa, projekt, prezentacja, film
Formy zaliczenia przedmiotu:
Wykłady: zaliczenie pisemne na ocenę
Laboratoria: zaliczenie pisemne na ocenę
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach – 30 g.
Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 2g.
Czytanie zaleconej literatury: 10g.
Zaliczenie wykładów – 2g.
Zaliczenie laboratoriów- 2 g.
Przygotowanie do zajęć- 20 g.
Przygotowanie do zaliczenia– 20g.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36 godz. (1,5 ECTS); o charakterze praktycznym - 56 godz. (1,5 ECTS)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: mieszany: w sali i zdalnie | Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2023: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
KA7_WG1 - Ma pełną wiedzę na temat filozofii człowieka, wychowania i aksjologii, subdyscyplin pedagogiki oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju siebie i ucznia.
KA7_WG3- Ma wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjnych, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo wykorzystywać
KA7_WK4 - Ma wiedzę dotyczącą alternatywnych form edukacji ich powiązań z nurtami i systemami pedagogicznymi, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
KA7_WK7 - Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, oraz roli nauczyciela/wychowawcy w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci/uczniów oraz zasad i norm etycznych obowiązujących w przedszkolu i szkole; znaczenia własnego rozwoju nauczyciela w pracy z dziećmi
KA7_UO7 - Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i regionalnego oraz podejmuje współpracę na rzecz dobra dzieci/uczniów i tego środowiska
KA7_UU6 - Projektuje i realizuje działania, mające na celu edukację aksjologiczną i wychowanie ku wartościom, wprowadza dzieci/uczniów w świat wartości
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się na podstawie:
- zaliczenie końcowe
wykłady zaliczenie na ocenę (forma pisemna)
laboratoria zaliczenie na ocenę (forma pisemna)
- obecności na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach)
-51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej
- student złożonym podpisem potwierdza znajomość uzyskanej oceny
możliwość realizacji nie więcej niż 50% zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego istnieje możliwość wprowadzenia różnorodnych form zaliczenia dla osób ze szczególnymi potrzebami (po wcześniejszym uzgodnieniu z wykładowcą).
Literatura
Literatura podstawowa
1. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.
2. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.
3. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994
4. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.
5. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.
6. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.
7. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.
8. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.
9. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.
Literatura uzupełniająca
1. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969.
2. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963.
3. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987.
4. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983.
5. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957.
6. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999.
7. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987.
8. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007
9. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009
10. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006
11. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006
12. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015
13.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015
14.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej rzeczypospolitej, Warszawa 2012
15. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971.
16. literatura dotycząca projektowania uniwersalnego: https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji; https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: