Socjologia wychowania 380-RS1-2SWY
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: grupa zajęć 2 - moduł 2 podstawowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia
Rok studiów/semestr: II rok I°
Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady
Punkty ETCS: 4 punkty
Bilans nakładu pracy studenta:
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w wykładach – 30 godzin
Udział w ćwiczeniach – 15 godzin
Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin
Razem: 50 godzin
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do zajęć – 20 godzin
Przygotowanie do kolokwium– 10 godzin
Przygotowanie do egzaminu – 20 godzin
Razem: 50 godzin
Łącznie: 100 godzin
Wskaźniki ilościowe:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godzin - 2 punkty ETCS
o charakterze praktycznym: 50 godzin - 2 punkty ETCS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WG5 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia
zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym,
KA6_WG6 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii),
KA6_WK3 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach
wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących,
KA6_UW3 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu
analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i
prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej,
KA6_KO3 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin, zaliczenie
Literatura
Babicka – Wyrkus A., Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży, Kraków 2015.
Błajet P., (Nie)przypadkowa edukacja, Toruń 2016.
Christopher C.J., Nauczyciel – rodzic: skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004.
Domalewski J., Mikiewicz P., Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym, Warszawa 2004.
Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004.
Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002.
Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995.
Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury, Warszawa 1999.
Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007.
Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005.
Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010.
Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005.
Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993.
Mikiewicz P., Socjologia edukacji, Warszawa 2016.
Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2004.
Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe: aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003.
Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010.
Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010.
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011.
Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2015.
Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005.
Toporkiewicz R., Socjologia wychowania, Warszawa 1986.
Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998.
Zemło M., Nowa socjologia edukacji, Białystok 1996.
Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: