Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 380-RS5-1IAI
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: jednolite studia magisterskie, stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy; kształcenie kierunkowe -przygotowanie merytoryczne moduł 3
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika społeczna, pedagogika specjalna
Rok studiów/semestr: I rok, semestr II letni
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin wykład, 10 godzin ćwiczenia
Metody dydaktyczne: metody aktywizujące w tym burza mózgów, dyskusja, praca w zespołach, mini wykład, pogadanka, prezentacje multimedialne przygotowane przez prowadzącego, prezentacja filmów, analiza przypadków
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy Studenta:
Udział Studenta w zajęciach - 10h wykł.+10h ćw.=20h (w roku akademickim 2020/2021 w formie zdalnej poprzez platformę Zoom lub BlackBoard), w latach kolejnych w zależności od sytuacji epidemicznej.
Przygotowanie się do zaliczenia: 10h
Udział w konsultacjach: 10h
Analizowanie literatury: 10 h
Przygotowanie zadania dydaktycznego: 10h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy Studenta związany z zajęciami (liczba godzin - punkty ECTS)
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30h - 1
o charakterze praktycznym 30h - 1
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent:
zna i rozumie źródła koncepcji i teorii rozwoju człowieka w kontekście pedagogiki specjalnej oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauko zdrowiu;
potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
potrafi analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne,wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie wykładu na podstawie obecności. Do zaliczenia może przystąpić Student, który posiada 51% obecności na wykładzie. Warunkiem otrzymania zaliczenia z wykładu jest pozytywnie napisany test z treści omówionych na zajęciach (w 2020/2021 roku w formie zdalnej poprzez platformę BlackBoard, w latach kolejnych w zależności od sytuacji epidemicznej) - do otrzymania pozytywnej oceny wymagane jest uzyskanie 51% maksymalnej liczby punktów.
Student otrzymuje zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności (dopuszczalna jest jedna nieobecność). Każdą kolejną należy zaliczyć podczas konsultacji u prowadzącego przedmiot . Na ocenę końcową z ćwiczeń wpływa obecność, aktywność, przygotowanie zadania dydaktycznego w zespole. Zwolnienie lekarskie jest podstawą usprawiedliwienia nieobecności. W przypadku sytuacji losowych, długotrwałej choroby Studenta, sprawy rozstrzygane są indywidualnie w porozumieniu z prowadzącym przedmiot. Studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia zarówno ćwiczeń, jak i wykładu. Student zachowuje prawo do dwóch terminów, gdy nieobecność w dniu zaliczenia jest usprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim, w przypadku braku usprawiedliwienia, Student traci prawo do jednego terminu. Oceny pozytywne z testu zaliczeniowego nie podlegają poprawie.
Literatura
1. Barłóg K. (red.), Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017.
2.Błeszyński J.J., Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, wyd. 3, Harmonia Universalis, Gdańsk 2016.
3. Carter Ch., R., ADHD/ADD. Jak pomóc dziecku ogarnąć chaos, przeł. K. Kraczkowska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
4. Heininger J. E., Weiss S.K, Od chaosu do spokoju. Jak wychować dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania, przeł. A. Jankowski, Media Rodzina, Poznań 2005.
5. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, GWP, Sopot 2019.
6. Kutscher M.L., ADHD naucz się żyć z ADHD. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, przeł.R. Waliś, Liber, Warszawa 2009.
7. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : poradnik dla nauczyciela, Difin, Warszawa 2014.
8. Winczura B., Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Impuls, Kraków 2016.
9. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Prawie wszystko co chcielibyście wiedzieć. Książka dla rodziców, nauczycieli i lekarzy, Wydawnictwo Bifolium, Lublin 1999.
10. Winter M., Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006.
11. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, 2010, 2012.
12.ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia
2017 r.w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
13.ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia
2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
14. Uczeń ze SPE https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi/
15. Seria książeczek One są wśród nas dostępne na stronie
http://bc.ore.edu.pl/dlibra/collectiondescription?dirids=20
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: