Niepełnosprawność - wybrane aspekty społeczno-formalne 380-RS5-1IAM
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Rok studiów : 1 rok, semestr II
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć;
Wykład - 15 godzin
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu:
Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna.
Forma zaliczenia przedmiotu zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS: 1,0
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w wykładach: 15 h
Przygotowanie do egzaminu: 15h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami::
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 h (0,5 ECTS)
o charakterze praktycznym: 15 h (0,5 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG5 - Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
KA7_UW1 - Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki
specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych
KA7_KK1-- Posiada kompetencje do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się
szacunkiem dla każdego człowieka;
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Literatura
Literatura : podstawowa:
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.
Podgórska-Jachnik D. Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych . Tom 2. Ruch na rzecz lepszej przyszłości osób niepełnosprawnych. WSP Łódź, 2010.
Przybyliński S.(red),, Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą. Wyd. UWM, Olsztyn 2010.
Żywucka -Kozłowska E. Upośledzenie umysłowe w perspektywie prawa karnego. Olsztyn 2018.
Literatura uzupełniająca:
Belzyt J, Połom M. Osoba niepełnosprawna intelektualnie uwikłana w proces resocjalizacji. Niepełnosprawność.. Dyskursy pedagogiki specjalnej Nr 28/2017.
Kijak R. J. Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem,. Warszawa 2013.
Silecka-Marek E. Wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec osób z niepełnosprawnością – trudności i zagrożenia [w:] H. Karaszewska, E. Silecka-Marek (red.), Sytuacje trudne w perspektywie jednostkowej i społecznej. Wyd. UAM, Poznań 2016.
•Społeczny Raport Alternatywny z realizacji Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami w Polsce. Fundacja KSK, Warszawa 2015. www.konwencja.org
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: