Pedagogika resocjalizacyjna z elementami twórczej resocjalizacji 380-RS5-1IAN
Istotą przedmiotu jest analiza pedagogiki resocjalizacyjnej jako subdyscypliny pedagogicznej umożliwiających resocjalizację, readaptację oraz reintegrację osób społecznie nieprzystosowanych. Szczególny akcent jest kładziony na metody twórczej resocjalizacji, analizowany jako koncepcja oddziaływań oraz konstrukt teoretyczny. W ramach Wykładów zostaną przedstawione podstawy teoretyczne i założenia koncepcyjne. Celem ćwiczeń jest przybliżenie metod stosowanych w ramach twórczej resocjalizacji oraz opracowanie autorskiej koncepcji pracy z osobami społecznie nieprzystosowanymi
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA7_WG2
Zna źródła i miejsce pedagogiki specjalnej (w obszarze resocjalizacji) w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi
KA7_WG5
Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
KA7_WK1
Zna i rozumie zasady i normy etyczne obowiązujące w rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji
KA7_UW2
Potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne – ukazujące ich powiązanie z rożnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk
KA7_KK1
Jest wrażliwy na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej, wykazuje gotowość do konstruktywnego komunikowania się i współpracy z otoczeniem, do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach społecznych realizujących działania z zakresu twórczej resocjalizacji ukierunkowane na promowanie włączenia społecznego
sposób weryfikacji: egzamin pisemny (test z zakresu tematyki zajęć; minimalny próg będący podstawą zaliczenia to 51% prawidłowych odpowiedzi)
Kryteria oceniania
zaliczenie treści wykładów podczas egzaminu pisemnego zgodnie z poniższym kluczem:
3 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 51%- 60%)
3,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 61-70%)
4 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 71-80%)
4,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 81-90%)
5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 91-100%)
Literatura
M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji. W stronę działań kreujących, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014
M. Konopczyński, Kryzys resocjalizacji czy(li) Sukces działań pozornych: refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium, 2013.
Urban B., Stanik M. (red), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2.
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007
Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998
Kozaczuk F., Radochoński M:. (red.) Aktualne problemy pedagogiki resocjalizacyjnej i patologii społecznej. Rzeszów 2000.
Marczak M.(red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, PWN Warszawa 2008.
H. Machel, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2006.
A. Fidelus, Determinanty readaptacji społecznej skazanych, UKSW, Warszawa 2012.
Arciszewska-Binnebesel A., Arteterapia, szczęśliwy świat tworzenia, Bea-Bleja, Toruń 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: