Teoretyczne i aplikacyjne podstawy edukacji włączającej 380-RS5-1IAP
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Rok studiów : 1 rok, semestr II
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
Wykład- 10 godzin
Ćwiczenia – 20 godzin
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu:
Metody dydaktyczne – wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem, referat/prezentacja Forma zaliczenia przedmiotu egzamin
Punkty ECTS: 3, 0
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w wykładach: 10 h
Udział w ćwiczeniach: 20 h
Przygotowanie do ćwiczeń : 35
Przygotowanie do egzaminu: 20 h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 10 h + 20 h = 30 h (1 ,0 ECTS)
o charakterze praktycznym: 35h+20h = 55 h (2 ,0 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG2, zna klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów;
KA7_WG5, zna koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów
KA7_WG8, zna współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca;
KA7_WK2, zna system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego;
KA7_WK3, zna organizację kształcenia uczniów ze specjalnym i potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, oraz modele indywidualizacji lekcji, efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć;
KA7_UW1 ,potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych;
KA7_UW2,potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu;
KA7_KR1,jest gotowy do działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty
Kryteria oceniania
Egzamin. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach.
Literatura
Literatura : podstawowa:
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.
Borowska Beszta. B. Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Impuks, Kraków 2012.
Gajdzica Z. Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011.
Speck O. Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Harmonia, Universalis, Gdańsk 2013.
Literatura uzupełniająca:
Kruk- Lasocka J. Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej. Wyd. Naukowe DSW, Wrocław 2012.
Przybyliński S.(red),, Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą. Wyd. UWM, Olsztyn 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: