Filozofia z elementami logiki 380-RS5-1ICL
Historyczne, geograficzne i kulturowe źródła oraz historyczny rozwój filozofii i logiki.
Powody powstania filozofii, jej podział na ontologię, epistemologię i aksjologię, wiedza o głównych nurtach filozoficznych i etycznych oraz poglądach czołowych ich przedstawicieli: Heraklit, Demokryt, Sofiści, Sokrates, Platon, Arystoteles, Augustyn, Tomasz z Akwinu, Kartezjusz, Kant, Marks, Nietzsche, przedstawiciele XX-wiecznej filozofii życia i egzystencjalizmu. Główne nurty etyki: pragmatyzm sofistów, racjonalizm etyczny, etyka cnoty, etyka chrześcijańska, utylitaryzm, etyka Kanta, konsekwencjalizm. Podział na dziedziny etyki: etyka opisowa, etyka normatywna, metaetyka, etyki zawodowe, bioetyka.
Filozofie pozaeuropejskie: teologia i filozofia wyzwolenia, filozofia międzykulturowa.
Pojęcie sztuki argumentacji i wykaz różnego rodzaju argumentów: argumentacja z autorytetu i odwołująca się do autorytetu;
pseudo-argumentacja;
cechy wypowiedzi argumentacyjnych;
argumenty dedukcyjne w węższym i szerszym sensie;
argumenty ad hominem i ad personam
myślenie szybki i wolne;
jaźń skojarzeniowa i refleksyjna;
łatwość poznawcza;
rola emocji w komunikacji;
wrażliwość statystyczna;
złudzenie rozumienia;
jaźń pamiętająca i jaźń odczuwająca;
argumentacja w polityce: racjonalna i emocjonalno-skojarzeniowa, czarny PR;
synergia interpersonalna i synergia intrapersonalna;
teoria działania komunikacyjnego, etyka dyskursu, wspólnota argumentacyjna, teorie racjonalności.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
K_W03 Student ma uporządkowana wiedzę ogólną obejmującą podstawowe dyscypliny, koncepcje i teorie filozoficzne (w zakresie filozofii społecznej)
K_W06 Zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei i koncepcji filozoficznych i logicznych
K_ W10 Ma wiedzę o zasadach wyszukiwania informacji dotyczących problematyki filozoficznej i logicznej
K_W12 Ma podstawową wiedzę na temat związków filozofii ze sztuką i religią, a także na temat roli filozofii w życiu społecznym
K_U01 Student potrafi wyszukiwać, analizować, krytycznie oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł elektronicznych i pisanych
K_U04 Czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny
K_U15 Rozpoznaje problemy etyczne powstające w różnych obszarach życia społecznego
K_K03 Wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności do rozwiązywania problemów i realizacji zadań, jakich dostarcza uczestnictwo w życiu społecznym
K_K07 Jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
K_K10 Potrafi wskazać na znaczenie europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia i kształtowania wydarzeń społecznych i kulturalnych
Kryteria oceniania
Aktywność słuchaczy w czasie zajęć (pytania co do treści wykładu, propozycje pogłębienia danej problematyki, sprostowania, prezentacja
alternatywnych opinii).
Literatura
A. Szahaj, M. N. jakubowski, Filozofia polityki, Warszawa 2005.
K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983.
Koszowy M., Autorytet w argumentacji i dialogu, Białystok 2019.
Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego, przekł. A. M. Kaniowski, PWN 1999, t. I i T II.
Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, przekł. P. Szymczak, "Media Rodzina", 2012.
McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, przekł. Błąż A., Gdańsk 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: