Teoria wychowania 380-RS5-1TWY
Kierunek studiów: - Pedagogika Specjalna
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: studia stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ moduł treści ogólnouczelniany
Dziedzina nauki: Pedagogika
1 rok SPC SJ stacjonarne, sem.zimowy
Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych pojęć z propedeutyki filozofii, psychologii rozwojowej oraz osobowości, a także socjologii wychowania.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15h – wykład, 15h - ćwiczenia
Metody dydaktyczne: wykład, metody aktywizujące
Liczba punktów ECTS 3 w tym:
- wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 1,5
- o charakterze praktycznym 1,5
1) Wykład ma za zadanie przedstawić podstawowe treści związane z problematyką jaką zajmuje się teoria wychowania:
- metodologiczne zagadnienia teorii wychowania
- aksjologiczne i teleologiczne problemy teorii wychowania
- przedstawiciele wybranych orientacji badawczych
- struktura procesu wychowania
- podstawowe środowiska wychowawcze
2) Ćwiczenia poświęcone są min. następującym zagadnieniom:
- omówienie wybranych elementów struktury procesu wychowania;
- osoba nauczyciela-wychowawcy (kompetencje, zagadnienie autorytetu);
- omówienie wybranych dziedzin wychowania.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: w sali | Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: w sali | W cyklu 2023: w sali |
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
KA7_WG2,
klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów;
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
KA_7UW5,
wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
KA7_UU1,
analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do
KA7_KO1
budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej;
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest 75% obecność na zajęciach oraz pozytywnie napisane kolokwium. Ocenę pozytywną gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi.
Literatura
Braun-Gałkowska M., W tę samą stronę. Książka dla nauczycieli o wychowaniu i lekcjach wychowawczych, Warszawa 1994.
Braun-Gałkowska M., Gutowska A. (red.), W tę samą stronę. Antologia tekstów do lekcji wychowawczych, t. 1 i 2, Warszawa 1994.
Dakowicz L. A., Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006.
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, Gdańsk 2007.
Dymara B., Cholewa-Gałuszka B., Kochanowska E., Sztuka bycia człowiekiem: wychowanie a poszukiwanie wartości i sensów życia, Kraków 2011.
Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005.
Górniewicz J., Teoria wychowania (Wybrane problemy), Olsztyn 2008.
Gurycka A., O sztuce wychowywania: dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 1997.
Korzeniowska W., Szuścik U., Murzyn A., Sztuka bycia uczniem i nauczycielem: z zagadnień pedagogiki współbycia, Kraków 2009.
Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 1, Warszawa 2003.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 2, Warszawa 2003.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Papież J. (red), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011.
Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.
Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.
Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia,Toruń 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: