Diagnoza rodziny i dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 380-RS5-2JAF
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne
Rok studiów - 2 rok SPC SJ sem.letni
Wymagania wstępne - wiedza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych na poziomie maturalnym
Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, zadania projektowe, praca zespołowa, konsultacje indywidualne
Punkty ECTS - 3 punkty
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15 godzin,
udział w ćwiczeniach: 15 godzin, udział w konsultacjach: 10 godzin,
przygotowanie do zajęć: 20 godzin, przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 10 godzin, przygotowanie do egzaminu z wykładów:10 godzin
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 h i 1,5 punkta ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 40 godzin i 1,5 punkta ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca.
Absolwent potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu.
Absolwent potrafi diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Absolwent jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne.
Absolwent jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej.
Kryteria oceniania
zaliczenie ćwiczeń - kolokwium pisemne (pytania otwarte i zamknięte)
zaliczenie wykładów - zaliczenie w formie pisemnej (pytania otwarte i zamknięte)
Do zaliczenia może przystąpić student posiadający maksymalnie 3 nieobecności podczas ćwiczeń i wykładów.
Do otrzymania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu, wymagane jest uzyskanie przez niego 51% punktów możliwych do zdobycia z zaliczenia. Pozytywna ocena z zaliczenia nie podlega poprawie.
Literatura
Deptuła M. (red.), Diagnostyka i profilaktyka w szkole i w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004.
Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006.
Klaczak M., Majewicz P., Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe AR, Kraków 2006.
Krakowiak K. (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017.
Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna, Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011
Skibska J., Wojciechowska J. (red.), Diagnoza i terapia pedagogiczna w przestrzeni edukacyjnej, Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, Kraków 2014.
Tomaszewska A., Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum, Szczecin 2011.
Wysocka E., Diagnoza pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: