Badania ilościowe z elementami statystyki 380-RS5-3GKG
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom kształcenia: studia jednolite
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 6 – proces dyplomowania
Rok studiów /semestr: III rok studiów/semestr 5
Przedmioty wprowadzające: pedagogiką specjalna; podstawy metodologii nauk społecznych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów i 30 godz. ćwiczeń
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metody problemowe
Formy zaliczenia przedmiotu:
wykład – zaliczenie pisemne na ocenę;
ćwiczenia – zaliczenie na ocenę.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach – 18g.
Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 4g.
Zaliczenie ćwiczeń – 1g.
Zaliczenie wykładów – 1g.
Przygotowanie do ćwiczeń – 10g.
Przygotowanie do spotkań wykładowych – 15g.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 24 godz. (1 ECTS); o charakterze praktycznym - 25 godz. (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Student/ka:
- Posiada pogłębioną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice specjalnej, a w szczególności zna metody badań stosowanych w naukach humanistycznych i społecznych oraz rozumie postulat wieloparadygmatyczności (KA7_WG6);
- Zna i rozumie terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki specjalnej (KA7_WK4);
- Zna i rozumie pojęcia i zasady związane z ochroną własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz zarządzaniem zasobami własności intelektualnej (KA7_WK5);
- Ma rozwinięte umiejętności badawcze pozwalające na: rozróżnianie orientacji w metodologii badań pedagogicznych, formułowanie problemów badawczych, dóbr adekwatnych metod, technik oraz konstruowanie narzędzi badawczych, opracowywanie, prezentowanie i interpretowanie wyników badań, wyciąganie wniosków, wskazywanie kierunków dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki specjalnej (KA7_UW3);
- Docenia tradycję i dorobek badań w zakresie pedagogiki specjalnej oraz rozumie potrzebę ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze (KA7_KK2);
- Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru badań naukowych (KA7_KR3).
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie pisemne na ocenę.
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę.
Literatura
Literatura podstawowa:
Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. http://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf
Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition. Los Angeles, London, New Dehli: SAGE.
Ferguson G.A., Takane Y., (2019). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa: PWN.
Privitera, G. (2018). Statistics for the Behavioral Sciences. SAGE.
Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Literatura uzupełniająca:
Salkind. N. (2016). Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics. SAGE.
Biecek, P. (2014). Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych. http://biecek.pl/Eseje/
Notatki i materiały prowadzącego uzyskane w toku szkoleń przekazywane bezpośrednio Studentom na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: