Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych 380-RS5-3HBP
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok/ semestr: III rok/ 5 semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. - ćwiczenia
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności - Liczba godzin:
- Udział w ćwiczeniach 30 h
- Przygotowanie do ćwiczeń 30 h
- Przygotowanie Indywidualnego Programu Terapeutyczno - Edukacyjnego– 13 h
- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2h
Razem: 75h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 32h/ 1,2 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym 43h/ 1,8 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG5 - zna określone uwarunkowania procesu edukacji, terapii oraz specyfikę funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi(sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)
KA7_UW1 - zna zasady i normy etyczne obowiązujące w procesie edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.(sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)
KA7_UW4 potrafi diagnozować złożone sytuacje edukacyjne
terapeutyczne , opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny
z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów w zależności od stopnia i rodzaju niepełnosprawności (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe).
KA7_UW5 - potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i
pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)
KA7_UK1 -potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać niezbędne dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, terapii podczas tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)
KA7_UK2 -potrafi zindywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zależności od stopnia i rodzaju niepełnosprawności oraz wykorzystać metody
indywidualnego projektowania zajęć.(sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)
KA7_KO1 - jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć)
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Praca zaliczeniowa : zadania przedmiotowe, skonstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno- Terapeutycznego.
Literatura
Literatura przedmiotu:
• Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001578
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001743
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( z późniejszymi zmianami).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
• Tanajewska A., Naprawa R., Maternicka K. (2016), Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa: Wyd. Harmonia
• Tanajewska A., Naprawa R. (2017), Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa : Wyd. Harmonia.
• Tanajewska A., Naprawa R. (2017), Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Warszawa : Wyd. Harmonia
• Trochimiak, B. (2010). Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej. W: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo MEN.
• Trochimiak, B. (2018). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część I. Szkoła Specjalna, 5, 369-375. Dostęp online: http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/numery-archiwalne/
• Trochimiak, B. (2019). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Część II. Szkoła Specjalna, 2, 124-132. Dostęp online: http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/numery-archiwalne/
Nauczyciel z ImPETem - Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne - opracowanie, POKL.09.04.00-24-002/12,Katowice 2015. Dostęp online: https://impet.metis.pl/wp-content/downloads/ipet_opracowanie.pdf
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa 2017. Dostęp online:
https://www.ore.edu.pl › plugins › includes › download
Przykładowe IPETY
https://www.ore.edu.pl/?s=IPET, https://www.ore.edu.pl/2017/11/bank-dobrych-praktyk-materialy-do-pobrania/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: