Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością sensoryczną 380-RS5-3JDN
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok/ semestr: III rok/ 5 semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 10 godz. - wykłady; 20 godz. - ćwiczenia
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności - Liczba godzin:
- Udział w wykładach 10h
- Udział w ćwiczeniach 20h
- Przygotowanie do ćwiczeń 20h
- Przygotowanie zadań projektowych – 10h
- Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń – 10h
- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2h
- Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim: 15+1 = 16h
Razem: 88h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 33h/ 1,2 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym 55h/ 1,8 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG5 – zna klasyczne i współczesne koncepcje rehabilitacji, edukacji, terapii osób G/głuchych, słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących
KA7_WK4 – zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych z dziećmi/ uczniami z niepełnosprawnością sensoryczną (słuchową, wzrokową)
KA7_UK2 – potrafi indywidualizować zadania, dostosować metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów z niepełnosprawnością sensoryczną (słuchową, wzrokową)
KA7_UW4 – potrafi diagnozować sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością sensoryczną (słuchową, wzrokową)
KA7_UO2 – potrafi projektować zajęcia edukacyjno-terapeutyczne z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością sensoryczną (słuchową, wzrokową) oraz dokonywać ich ewaluacji
KA7_KO1 – rozumie zasadność i wykazuje gotowość do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów), metoda ćwiczeniowa
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń
Literatura
Literatura podstawowa:
• Buryn U., Hulboj T., Kowalska M., Podziemska T.: Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. MEN, Warszawa 2001
• Jakubowski S. (red.) (2001). Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi. Warszawa: MEN.
• Kuczyńska-Kwapisz J. (2014). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością wzroku. Szkoła Specjalna, 4 (290), s. 285-291.
• Kuczyńska-Kwapisz J., Śmiechowska-Petrovskij E. (2017). Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób z niepełnosprawnością narządu wzroku. Współczesne techniki, narzędzia i strategie nauczania. Warszawa: Wyd. UKSW.
• Sak M. (red) (2014). Edukacja głuchych. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.
• Twardowska E., Kowalska M. (red.) (2011). Edukacja niesłyszących. Publikacja pokonferencyjna. Łódż: Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki.
• Witczak-Nowotna J. (red.), (2010). Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Warszawa: Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych UW.
Literatura uzupełniająca:
• Bouvet D. (1986). Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego. Warszawa: WSiP.
• Buryn U., Hulboj T., Kowalska M., Podziemska T., Rychlicka B. (2005), Uczeń z wadą słuchu chce zrozumieć świat. MENiS, Warszawa.
• Czerwińska K. (2007). Adaptacja materiałów do nauki czytania i pisania dla dzieci słabo widzących. Wychowanie na co dzień, 9, 16-21.
• Czerwińska K. (2011). Uczeń z dysfunkcją wzroku w szkole ogólnodostępnej - wybrane aspekty społeczne i dydaktyczne. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. (s. 156-172). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
• Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.). (2015). Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo APS.
• Dycht M. (2018). Współczesne wyzwania pedagogiki przedszkolnej i szkolnej w obszarze edukacji włączającej dzieci niewidome i słabowidzące. Forum Pedagogiczne, 2, s. 93-109.
• Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. MEN, Warszawa 2010.
• Kirenko J., Grindrich P. (2007). Odkrywanie niepełnosprawności wzrokowej w nauczaniu włączającym. Lublin: Wydawnictwo Akademickie WSSP.
• Sakowicz-Boboryko A. (2016). Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową. W kręgu odpowiedzialności, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
• Skibska J., (2014). Uczeń z wadą słuchu w młodszym wieku szkolnym w szkole ogólnodostępnej – problemy i ich rozwiązania. W: J. Skibska (red.), Dziecko z wadą słuchu oraz Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego (CAPD). Wybrane problemy. Kraków.
• Skrzetuska E. (2019). Dziecko z zaburzeniem widzenia w przestrzeni szkoły (s. 177-189). W: M. Cywińska (red.). Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
• Szczepankowski B. (1999). Niesłyszący - Głusi - Głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa: WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: