Oddziaływania socjoterapeutyczne w edukacji włączającej 380-RS5-3JDT
Rok studiów/semestr: III rok jednolite studia magisterskie, kierunek Pedagogika specjalna, semestr letni
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Moduł 4 Edukacja włączająca
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
- wykład 15h
- ćwiczenia 15h
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy Studenta:
a) udział Studenta w wykładach i ćwiczeniach - 30 h
b) przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia wykładów - 25h
c) udział w konsultacjach - 15h
d)analizowanie literatury przedmiotu - 20h
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy Studenta związany z zajęciami
1) bezpośredni kontakt z prowadzącym - 45h - 1,5
2) o charakterze praktycznym - 45h - 1,5
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca;
absolwent potrafi:
-wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych,terapeutycznych i resocjalizacyjnych;
- wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji,
edukacji, terapii i resocjalizacji;
-wdrażać efektywne programy zwiększające umiejętności
poznawcze i kompetencje społeczne uczniów oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
-projektować i prowadzić zajęcia oraz dokonywać ich
ewaluacji – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej;
Kryteria oceniania
Student musi posiadać 51% obecności na wykładach. Do zaliczenia wykładu niezbędne jest uzyskanie 51% punktów z testu zaliczeniowego. Test będzie zawierał zarówno pytania zamknięte i otwarte. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie przygotowanego projektu.
Literatura
Budziak E., Socjoterapia jako metoda pracy grupowej w pracy socjalno-wychowawczej, [w:] E. Kantowicz (red.), Metodyka pracy socjalno-wychowawczej – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2013.
Dąbrowska M., Rozesłaniec M., Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004.
Grudzirwska E. (red.), Diagnoza w socjoterapii, Difin, Warszawa 2017.
Jankowiak B. (red.), Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013.
Jankowiak B., Soroko E., Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne, PWN, Warszawa 2021.
Młuńczyk W. (red.), Socjoterapia – teoria i praktyka, WOAK, Białystok 2006 oraz cz.II-VI
Sawicka K. (red.), Socjoterapia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1998.
Szczepanik R., Jaros A., Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym, Wydawnictwo
Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
Zdanowska A., Socjoterapia dzieci z zaniżonym poczuciem własnej wartości, [w:] S. Włoch (red.), Wczesna edukacja dziecka – perspektywy i zagrożenia, Uniwersytet Opolski, Opole 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: