Metodologia badań społecznych 380-RS5-3MBS
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: studia magisterskie jednolite
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/semestr: III rok, sem. 5
Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów:
Wprowadzenie do pedagogiki, dydaktyka specjalna, psychologia ogólna, pedagogika społeczna
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:
1. Znajomość podstawowej terminologii stosowanej w pedagogice ogólnej, dydaktyce specjalnej i pedagogice społecznej.
2. Elementarna wiedza o nauce i jej funkcjach.
3. Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., ćwiczenia - 15 godz.
Metody dydaktyczne – prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, praca w grupach
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach i ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 35 godz.
przygotowanie zadań przedmiotowych; 13 godz.
przygotowanie do zaliczenia wykładu: 10 godz.
Udział w konsultacjach: 2
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz.
o charakterze praktycznym: 90 godz. (3 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
• Zna źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w nauce oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu (KA7_WG3);
• Metodologię badań naukowych stosowanych w dziedzinach nauk humanistycznych i społecznych, w szczególności zasady projektowania i prowadzenia badań w zakresie pedagogiki specjalnej oraz postulat wieloparadygmatyczności (KA7_WG6);
• Metodologiczne założenia i zasady oraz etyczne normy projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki specjalnej (KA7_WG7);
• Zasady ochrony własności intelektualnej (KA7_WK8);
• Rozróżnia orientacje metodologiczne w badaniach naukowych w zakresie pedagogiki, potrafi formułować cele i problemy badawcze, stosować dobór adekwatnych metod i technik, konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań w obrębie wybranego zakresu pedagogiki specjalnej (KA7_UW3);
• Potrafi współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań (KA7_UO4);
• Jest gotów do doceniania tradycji i dorobku badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej oraz ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze (KA7_KK2);
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu:
wykład zaliczenie na ocenę, pisemne; pytania problemowe, wymagające myślenia na wyższych poziomach w taksonomii B. Blooma;
ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie punktów za: aktywność podczas ćwiczeń; wykonanie zadań przedmiotowych;
51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia ćwiczeń i wykładu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej.
50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010.
Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010.
Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000.
Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006.
Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.
Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków 2018.
Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004.
Cohen L., Manion L., Research Methods in Education, London-New York, Routledge, 1996.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: