Metody badań jakościowych 380-RS5-4GKH
Moduł ogólnouczelniany
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł metodologia badań naukowych
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika, metodologia badań społecznych
Rok studiów/semestr: IV rok/ II semestr (jednolite)
Kierunek: Pedagogika specjalna
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
Przedmiot wprowadzający: Metodologia badań społecznych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
30 h ćwiczeń
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, tworzenie grup problemowych, prezentacje multimedialne, - zgodne z koncepcją projektowania uniwersalnego w edukacji.
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w ćwiczeniach -30h
Udział w konsultacjach - 1h
Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 10h
Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projekt badawczy) - 20h
Analiza danych jakościowych - 10h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Udział w ćwiczeniach - 30h, Udział w konsultacjach - 1h (Suma: 0,5 ECTS)
o charakterze praktycznym: Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 10h, Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projektu badań) - 20h , Analiza danych jakościowych - 10h (Suma: 3 ECTS)
W cyklu 2022:
Moduł ogólnouczelniany |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
1. metodologię badań naukowych stosowanych w dziedzinach nauk humanistycznych i nauk społecznych, w szczególności zasady projektowania i prowadzenia badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej, oraz postulat wieloparadygmatyczności (KA7_WG6)
2. metodologiczne założenia i zasady oraz etyczne normy projektowania i realizacji badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej (KA7_WG7)
Student potrafi:
1. wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych (KA7_UW1)
2. rozróżniać orientacje metodologiczne w badaniach naukowych w zakresie pedagogiki, formułować cele i problemy badawcze, stosować dobór adekwatnych metod i technik, konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań w obrębie wybranego zakresu pedagogiki specjalnej (KA7_UW3)
3. współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym
etapie projektowania i realizacji badań naukowych (KA7_UO4)
Student jest gotów do:
1. posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka
(KA7_KK1)
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu:
ćwiczenia – zaliczenie na ocenę;
Zaliczenie cząstkowe:
Ćwiczenia:
• ocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe),
• ocena efektów pracy zespołowej,
• ocena za teczkę do analizy wyników badań jakościowych (projekt badawczy),
Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania):
Punktacja/oceny:
91%-100% bdb
81%-90% db plus
71%-80% db
61%-70% dst plus
51%-60% dst
50% -ndst
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Ciechowska, M., Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK.
Charmaz K. (2013), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010), Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa.
Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Flick, U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa.
Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego)
Kubinowski D. (2013), Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin.
Kubinowski, D. (2011), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin.
Kunat, B. (2015), Pomiędzy sztuką a badaniem naukowym. Etnografia wizualna jako źródło wiedzy o rzeczywistości edukacyjnej, Pogranicze. Studia Społeczne tom. 26, s.89-102.
Kunat, B.(2012), Doskonalenie warsztatu wywiadu narracyjnego – z doświadczeń młodego badacza, Rocznik Pedagogiczny Polskiej
Akademii Nauk, Komitetu Nauk Pedagogicznych nr 35, s. 263-273.
Kvale S. (2004), Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok.
Kvale S. (2012), Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa.
Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf
Miles M. B, Huberman A. M. (2000), Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok.
Nowotniak J. (2012), Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej, „Impuls”, Kraków.
Silverman D. (2012), Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa.
Silverman D. (2012), Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, PWN, Warszawa.
Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013), Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Banks M. (2009), Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.
Hammersley M., Atkinson P. (2000), Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.
Kędzierska H., (red.) (2010). Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych, UWM, Olsztyn.
Konecki T. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa.
Lalak D. (2009), Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, „Żak”, Warszawa.
Lofland J., Snow D.A., Anderson L., Lofland L.H. (2009), Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, SCHOLAR, Warszawa.
Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. E. Klekot, PWN, Warszawa.
Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.) (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, UŁ, Łódź.
Kuryłowicz E. (1996). Projektowanie uniwersalne : udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym . Warszawa: Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Błaszak M., Przybylski Ł. (2010). Rzeczy są dla ludzi,
Niepełnosprawność i idea projektowania uniwersalnego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Eikhaug O. (2018). Innovating with People. Inclusive Design and Architecture. DOGA: Design and Architecture Norway.
W cyklu 2022:
LITERATURA PODSTAWOWA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: