Wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-4JIH
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok/semestr: 4 rok, semestr 7
Liczba godzin zajęć dydaktycznych:
Ćwiczenia: 30 godzin
Punkty ECTS: 3 pkt
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności-Liczba godzin
- Udział w ćwiczeniach: 30 h
- Przygotowanie do zajęć: 25 h
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu:25h
Razem: 80 h
Wskaźniki ilościowe:
Bilans nakładu pracy studenta:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami-wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h/ 1 pkt. ECTS
o charakterze praktycznym 50 h/ 2 pkt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG5 : posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
Umiejętności
KA7_UW1: potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczna z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zapewnienia pełnego uczestnictwa ucznia w procesie kształcenia i wychowania oraz wzmacniania włączenia społecznego
KA7_UW4: potrafi wykorzystać na poziomie podstawowym wiedzę psychologiczną i na rozszerzonym poziomie wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji.
KA7_ UO1: posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych w oparciu o model biopsychospołeczny, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i przeprowadzania zajęć z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb wychowanków
Kompetencje społeczne
KA7_KR2: prezentuje właściwą postawę wobec alternatywnych sposobów komunikacji osób z niepełnosprawnością oraz ich użytkowników.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach - 2 godz., przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń)
- wykonanie i omówienie projektu schematu indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
- aktywność na zajęciach
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2021.
2.Cieszyńska J., Korendo M, Fabisiak-Majcher A, (red.), Wczesna interwencja terapeutyczna., Wydawnictwo edukacyjne 2012.
3.Chrzanowska I, Szumski G., Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wydawnictwo FRSE, Warszawa 2020.
4.Dykcik W, (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo naukowe UAM. Poznań 2001.
5.Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, 2019.
6.Kielin J, (red.), Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, Wydawnictwo GWP. Gdańsk 1999.
7.Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2016.
8.Pisula E., Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo UW, Warszawa 1998.
9. Zaorska M., Niepełnosprawność sprzężona-wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, Wydawnictwo UAM, Olsztyn 2015.
Literatura uzupełniająca:
1.Cytowska B., Wilczura B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków: Wydawnictwo „Impuls", 2006.
2. Błeszyński J.J, Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Autystycznych. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011.
3. Rafał-Łuniewska J., (2014), Raport z działań Projektu realizowanego przez WSPE od 2012 r. do 2014 r. zawierającego dane i wnioski ze szkoleń dla Liderów ds. WWRD oraz z upowszechniania przez nich programu pn. „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym”, Warszawa: ORE, dostępny online: https://www.ore.edu.pl/aktualnosci-start/92-
-pracownie-ore/specjalne -potrzeby - edukacyjne start=15 [dostęp: 11.07.2017 r.]
4.Rafał-Łuniewska J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskim prawie oświatowym, Warszawa 1991: ORE
5.Strassmeier W, Wczesna interwencja wczesnodziecięca, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: