Metodyka wychowania przedszkolnego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-4JIL
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika
Rok studiów/semestr: IV/1
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane
Liczba godzin: 10h wy, 20h ćw
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, metody praktyczne, metody aktywizujące, metody problemowe
Punkty ECTS: 4.0
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach – 10h
udział w ćwiczeniach – 20h
przygotowanie do ćwiczeń – 20h
przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń – 20h
przygotowanie do egzaminu – 20h
udział w konsultacjach związanych z zajęciami -8h
egzamin - 2h
Wskaźniki ilościowe:
- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 38h; ETCS – 1,5
- O charakterze praktycznym - 62h; ECTS – 2,5
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG5 koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów;
KA7_WK4 merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej;
KA7_UW4 diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów;
KA7_UK2 prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wykorzystywać zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć;
KA7_UO2 projektować i prowadzić zajęcia oraz dokonywać ich ewaluacji – zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej;
KA7_KO1 budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.
Kryteria oceniania
wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna
metody praktyczne, metody problemowe, metody aktywizujące
Literatura
Leżańska W., Płóciennik E. (2021), Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Bobkowicz-Lewartowska L. (2011), Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Harmonia Universalis, Gdańsk.
Aksamit D. (2021), Wspieranie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stoniu umiarkowanym i znacznym w przedszkolu specjalnym – ujęcie praktyczne, Szkoła Specjalna nr 4, s. 297-313.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: