Komunikacja alternatywna i wspomagająca 380-RS5-5JGW
Opis:
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: studia drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika specjalna
Rok studiów V rok, II semestr
Liczba godz.: 15 godz. wykładów
Podstawą realizowania treści z komunikacji alternatywnej i wspomagającej są wiadomości, umiejętności i kompetencje studentów zdobyte na zajęciach z komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
Punkty ECTS - 3
Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metody praktyczne, metody oglądowe.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach - 15 godz.
Przygotowanie do zajęć (wykłady) - 15 godz.
Udział w konsultacjach - 4 godz.
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 25 godz.
Samodzielne studiowanie literatury - 16 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W01. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat psychospołecznego funkcjonowania człowieka.
W02. Posiada usystematyzowaną wiedzę na temat komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
U01. Potrafi wytłumaczyć różnice pomiędzy alternatywną a wspomagającą komunikacją oraz potrafi wybrać i zastosować właściwą formę, metodę AAC do danego przypadku.
U02. Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań związanych z różnymi sposobami komunikacji zastępczej.
K01. Ma pogłębioną świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu:
- pozytywna ocena z testu dydaktycznego złożonego z różnych zada dotyczących treści wykładu (51% punktów uzyskanych przez studenta z testu jest niezbędne do uzyskania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu)
- obecność i aktywność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu).
Literatura
S. Von Tetzchner, H. Martinsen - Wprowadzenie do wspomagających a alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002
M. Grycman, M. Jerzyk, M. Bucyk - Model aktywny - komunikacja wspomagająca i alternatywna, 2020
B. B. Kaczmarek, M. Grycman - Podręczny słownik terminów AAC (komunikacja wspomagająca i alternatywna), Kraków 2014
A. Wojciechowska, B. B. Kaczmarek - Autyzm i AAC (Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem), Kraków 2015
M. Nosko - Goszczycka - AAC dla każdego - Poradnik dla rodziców i terapeutów, Gdańsk 2021
M. Grycman - Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacyjnymi, Kwidzyn, 2014
A. Smyczek, B. Bolon, A. Bombińska-Domżał, J. Guzik - Twoje znaki, moje słowa i zabawa już gotowa ! Program edukacyjny dla rodzin dzieci niemówiących, używających komunikacji wspomagającej (AAC), Kraków 2006
BIULETYN - Stowarzyszenia „Mówić bez Słów” nr 2/2003
W. Loebl - Szkic rozwoju wspomagającej i alternatywnej
komunikacji w Polsce
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: