Edukacja międzykulturowa 380-SN1-3XEMK
• Pojęcie edukacji w kontekście wielokulturowego standardu społecznego.
• Edukacja wielokulturowa a edukacja międzykulturowa – geneza pojęć, cele, obszary realizacji.
• Kulturowy kontekst w procesach edukacyjnych; ekokulturowy model uwarunkowań psychiki; kompetencje kulturowe i międzykulturowe; zagadnienie transkulturowości
• Tożsamość jednostki: społeczna, indywidualna, kulturowa, międzykulturowa. Identyfikacja i walencja kulturowa.
• Postawy wobec różnic kulturowych (stereotypy, uprzedzenia, tolerancja, dialog, ksenofobia, ksenofilia). Etnocentryzm pozytywny i negatywny.
• Relacje międzygrupowe w kontekscie różnicy kulturowej: zadania edukacyjne i wychowawcze
• Człowiek pogranicza. Budowanie tożsamości na pograniczu kultur. Typy pograniczy. Terminologia: autochton, dyfuzja kultur, symbioza kulturowa, region, regionalizm. mała ojczyzna.
W cyklu 2022:
• Pojęcie edukacji w kontekście wielokulturowego standardu społecznego. • Tożsamość jednostki: społeczna, indywidualna, kulturowa, międzykulturowa. Identyfikacja i walencja kulturowa. • Postawy wobec różnic kulturowych (stereotypy, uprzedzenia, tolerancja, dialog, ksenofobia, ksenofilia). Etnocentryzm pozytywny i negatywny. • Relacje międzygrupowe w kontekście różnicy kulturowej: zadania edukacyjne i wychowawcze |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. K_W01- zna terminologię używaną w edukacji międzykulturowej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym.
2. K_W08- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.
3. K_K01- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
4. K_K03- docenia znaczenie edukacji międzykulturowej dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z tej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga.
5. K_U12 – potrafi pracować w zespole, umie wyznaczać, oraz przyjmować wspólne cele działań.
Kryteria oceniania
test wiedzy, zalicza 50%
Literatura
Encyklopedia Pedagogiczna, Wyd. Akademickie ,,Żak”, Warszawa 2003
Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
Jerzy Nikitorowicz, Edukacja miedzykulturowa. W perspektywie paradygmatu współistnienia kultur
Ralph Linton, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 2000
Ewa Nowicka, Świat Człowieka, świat kultury., Warszawa 2000
Stephan W.G., Cookie W.S., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańsk 2007
Zygmunt Bokszański, Stereotypy a kultura, Wrocław 1997
Tadeusz Pilch, Tolerancja- wartość społeczna i cnota indywidualna, w: Tożsamość, odmienność, tolerancja, a kultura pokoju, red. Jerzy Kłoczkowski, Sławomir Łukasiewicz, Wyd. Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 1998
Hannah Mamzer, Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2002
Antonina Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2005
Misiejuk Dorota, Kontekst kulturowy wychowania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: