Diagnoza zjawiska przemocy w rodzinie 380-SN2-2HAN
Nazwa kierunku studiów: Praca socjalna
Poziom kształcenia: Studia drugiego stopnia
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Niestacjonarne
Kod przedmiotu: 380-SN2-2HAN
Język przedmiotu: Język polski
Rodzaj przedmiotu: 7a Moduł do wyboru: Praca socjalna z rodziną z problemem przemocy
Rok studiów /semestr: II rok studiów; semestr 3
Wymagania wstępne: student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: podstawy socjologii, psychologia kliniczna, psychologia społeczna.
Liczba godzin z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykłady - 8 godzin, ćwiczenia - 7 godzin.
Punkty ECTS: 5 punkty
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procesów społecznych oraz możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych (KA7_WG4)
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat problemów społecznych, ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania: posiada rozszerzoną wiedzę z obszaru nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie pracy socjalnej w Polsce (KA7_WG6)
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat metod i modeli pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością; posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup (KA7_WG7)
Student potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2)
Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące pracy socjalnej z uwzględnieniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z wielu dyscyplin (KA7_UK2)
Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pomocy społecznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pomocowych (KA7_KR2)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: wykład – egzamin pisemny-test, ćwiczenia- praca zaliczeniowa na ocenę.
Literatura
Literatura:
1. Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.
2. Browne K., Herbert M., Zapobieganie przemocy w rodzinie, Warszawa 1999.
3. Diagnoza zjawiska przemocy w rodzinie w województwie podlaskim. Przemoc jako przyczyna dysfunkcji w rodzinie, Białystok 2012.
4. Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie: diagnoza i interwencja kryzysowa, (w:) W. Badura-Madej (red.), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, Katowice 1999
5. Goetz M., Wtórna wiktymizacja, Niebieska Linia nr 3/2012.
6. Grodecka J., Kałucka R., Sarzała K., Żukiewicz A., Standard pracy socjalnej z rodziną dotkniętą problemem przemocy, 2011.
7. Halicka M., Halicka J., Przemoc wobec ludzi starych. Na przykładzie badań środowiskowych w województwie podlaskim, Białystok 2010.
8. Jaszczak-Kuźmińska D., Michalska K., Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych, Warszawa 2010.
9. Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Warszawa 2002.
10. Mellibruda J., Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, Warszawa 2009.
11. Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D., Przemoc w rodzinie, Warszawa 2007.
12. Nikodemska S., Przemoc wobec dzieci-przegląd badań, Niebieska Linia nr 4/2000.
13. Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie, Warszawa 1994.
14. Przemoc wobec dzieci i młodzieży w środowisku rówieśniczym i rodzinnym – skala zjawiska w województwie podlaskim, Białystok 2011.
15. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
16. Ustawa z dnia 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: