Wspieranie osób z niepełnosprawnością i ich rodzin 380-SN2-2JBB
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy (moduł kierunkowy)
Rok studiów /semestr: II rok ; semestr 3
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
8 godzin wykładów,
8 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna.
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny
Punkty ECTS: 4,0
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w wykładach:8 h
Udział w ćwiczeniach : 8 h
Udział w konsultacjach; 2 h
Przygotowanie do zajęć- 40 h
Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu: 42h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami::
-wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 18 h (0,7 ECTS)
-o charakterze praktycznym: 82 h (3,3 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG4, ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat znaczeni normalizacji warunków życia osób z niepełnosprawnością w osiąganiu przez nich autonomii i niezależności życiowej
KA7_WG8, ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o działaniach wspierających osoby z niepełnosprawnością i ich rodziny w obrębie różnych struktur społecznych
KA7_UW2, potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów pomocowych wobec osób z niepełnosprawnością i ich rodzin
KA7_UO1, potrafi sprawnie projektować działania wspierające osoby z niepełnosprawnością we współdziałaniu z jednostką, rodziną i społecznością lokalną z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań wspierających i dobrych praktyk
KA7_UO4, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych związanych ze wspieraniem osób niepełnosprawnością i ich rodzin
KA7_KK2, jest wrażliwy na problemy społeczne oraz gotowy do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pomocowe wobec osób z niepełnosprawnością i ich rodzin
KA7_KO1, utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce wspierania osób z niepełnosprawnością , odznacza się rozwagą i dojrzałością w planowaniu i projektowaniu działań wspierających
Kryteria oceniania
Egzamin w formie pisemnej.
Literatura
1.Bąkowska M, Dembe A, Iwaniak A , Sekutowicz: K. Wspieranie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy-podręcznik dobrych praktyk. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2009
2. Brzezińska A, Kaczan R, Smoczyńska K. (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Wyd. Scholar, Warszawa 2010
3. Kijak R. J. Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013.
4. Kirenko J. Sarzyńska H. Bezrobocie. Niepełnosprawność. Potrzeby. Wyd. UMCS, Lublin 2010.
5. Kowalik S. Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice, 1999.
6. Marszałek L. Systemy wsparcia społecznego w procesie rehabilitacji osób niepełnosprawnych Seminare. Poszukiwania naukowe 2009, 26, 201-213 .
7. Podgórska-Jachnik, D. Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Warszawa, 2014.
8. Sakowicz-Boboryko A.: Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową . W kręgu odpowiedzialności. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2026.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: