Konstruktywne zwalczanie stresu 380-SN2-2XGTW
Ogólnoakademicki
Studia niestacjonarne drugiego stopnia
Moduł specjalnościowy
Praca Socjalna
Rok 2, semestr III
Podstawy kursu z psychologii ogólnej
15 godz. ćwiczeń
Ćwiczenia prowadzone metodami aktywizującymi
Punkty ECTS: 4,00
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- z bezpośrednim udziałem nauczyciela 40 godz. - 2,00 ECTS
- o charakterze praktycznym 40 godz. - 2,00 ECTS
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy: student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo–wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych w obrębie różnych struktur społecznych (KA7_WG8)
W zakresie umiejętności: student potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2). Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zarówno ze specjalistami w zakresie dyscypliny, jak i odbiorcami spoza grona specjalistów (KA7_UK3). Potrafi pracować w zespole; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma pogłębione umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację
celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych (KA7_UO2). Potrafi współpracować w grupie i przyjmować w niej różne role (KA7_UO3). Jest gotowy do nawiązywania kontaktu z klientem oraz skutecznego motywowania go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów (KA7_UO5).
W zakresie kompetencji społecznych: student jest wrażliwy na problemy społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pomocowe (KA7_KK2).
Kryteria oceniania
Pisemny test wyboru.
Literatura
Literatura podstawowa:
Everly G.S., Rosenfeld R. (1992). Stres. Przyczyny, terapia i autoterapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heszen I., Sęk H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP, 681-734.
Stawiarska P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. (Rozdz. 2. Stres zawodowy - wyzwanie dla współczesnego świata). Warszawa: Difin SA, 23-39.
Strelau J., Jaworowska A., Wrześniewski K., Szczepaniak P. (2005). Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Strojnowski J. (1998). Psychoterapia. Poradnik dla osób, które chcą się odnaleźć oraz dla ich terapeutów. Wrocław: Wydawnictwo Arboretum.
Szewczyk W. (1998). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Tarnów: Wydawnictwo BIBLOS.
Literatura uzupełniająca:
Biela A. (red.) (1990). Stres w pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Mika S. (1992). O różnych drogach samodoskonalenia. Warszawa: WSiP.
Płużek Z. (1991). Psychologia pastoralna. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: