Dostosowanie wymagań edukacyjnych, adaptowanie materiałów dydaktycznych, ocenianie wspierające proces uczenia 380-SPD-1DWE
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: podyplomowe
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika
Rok studiów/semestr: I/1
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane
Liczba godzin: 4h wy, 16h ćw
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, metody praktyczne, metody aktywizujące, metody problemowe
Punkty ECTS: 5.0
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach – 4h
udział w ćwiczeniach – 16h
przygotowanie do ćwiczeń – 30h
realizacja zadań zleconych: 70h
udział w konsultacjach związanych z zajęciami -5h
Wskaźniki ilościowe:
- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25h; ETCS – 1
- O charakterze praktycznym - 100h; ECTS – 4
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
D.3.W.2. Zna metodykę wdrażania nauczania otwartego oraz modele nauczania indywidualizującego.
D.3.W.5. Zna metody nauczania (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody aktywizujące, metodę projektów, pracę badawczą dziecka i ucznia); rozumie potrzebę adaptacji metod nauczania do zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów; zna i rozumie potrzebę stosowania alternatywnych sposobów uczenia się i elastycznego nauczania.
D.3.W.7. Zna modele współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych.
D.3.W.8. Zna sposoby i zasady kontroli postępów i oceniania w klasach włączających.
D.3.U.2. Potrafi dobierać i adaptować środki dydaktyczne do potrzeb dziecka i ucznia; potrafi opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; potrafi dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
D.3.U.3. Potrafi motywować dziecko i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; potrafi rozwijać ciekawość, aktywność i samodzielność dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; potrafi wspierać motywację dziecka i ucznia do uczenia się.
D.3.U.4. Potrafi stosować ocenianie wspierające uczenie się.
D.3.K.3. Jest gotów do podejmowania współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności.
Kryteria oceniania
Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.
Punktacja:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - nast.
Literatura
Kubiczek B. (2018), Sztuka oceniania: motywowanie uczniów do rozwoju, Opole: Wydawnictwo Nowik Sp. J.
Szumski G. (2010), Wokół edukacji włączającej, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Domagała-Zyśk E.,(2018). Racjonalne usprawniania i modyfikacje w edukacji uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne. W: S. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: