Dydaktyka specjalna 380-SPW-1JAE
Forma studiów: podyplomowe
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Moduł: Dydaktyka specjalna
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
Ćwiczenia – 30 godzin
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu:
Metody dydaktyczne – wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem, referat/prezentacja
Punkty ECTS: 4, 0
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w ćwiczeniach: 30 h
Przygotowanie do ćwiczeń : 35
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 35 h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h (1 ,2 ECTS)
o charakterze praktycznym: 35h+35h = 70 h (2,8 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie dydaktykę jako naukę teoretyczną i empiryczną, klasyfikacje dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe, dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym
Zna i rozumie koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego
Zna i rozumie organizację procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych
Umiejętności
Potrafi projektować zajęcia edukacyjne, stosować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej
Potrafi indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści nauczania do potrzeb dzieci i uczniów, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą
Potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i realizować złożone działania pedagogiczne.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością dydaktyczną
Jest gotów do wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej
Jest gotów do samodoskonalenia
Kryteria oceniania
Ocena ciągła aktywności w trakcie ćwiczeń:
- obecność na zajęciach;
- indywidualne zadania - praca z tekstem - opracowanie notatek;
- zespołowe zadania - opracowanie w oparciu o literaturę przeglądu metod i technik w dydaktyce specjalnej (zgodnie z opisem zadania); prezentacja multimedialna; scenariusz zajęć; projekt przestrzeni dostępnej w oparciu o materiały - wnioski z prac grupowych.
Literatura
R.Naprawa, A.Tanejewska, C.Mach, K.Szczepańska : Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. I etap edukacyjny. Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk 2022. Wydanie V.
R.Naprawa, A.Tanejewska, C.Mach, K.Szczepańska : Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. I etap edukacyjny. Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk 2020. Wydanie IV.
Skibska J., Dostosowanie przestrzeni szkoły ogólnodostępnej do potrzeb i możliwości ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [w:] Problemy edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
W. Dykcik, B.Szychowiak (red.), Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2001.
D. Mitchell, Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Wydawnictwo Harmonia Universalis. Gdańsk 2016.
A. Pacewicz. Przestrzeń, w której dobrze się uczy. Jak to osiągnąć w naszej szkole? CEO. materiały pdf - udostępnione w trakcie zajęć.
M.Dziółko, M.Kocejko, J.Piwowarska, A.Rdest (red.), Model dostępnej szkoły. - materiał pdf udostępniony w trakcie zajęć.
M.Dobrowolska (red.), Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Scenariusze lekcji. ORE. Warszawa 2018.
Grzybowski P., Spotkania z Innym, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2022.
J.Wyczesany (red.), Dydaktyka Specjalna. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2014.
J.Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, PWN, Warszawa 2017.
J.Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, PWN, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: