Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania dziecka 380-SPW-1JGH
Zakres tematyczny:
- Model oparty na rutynach dnia codziennego
- Założenia koncepcyjne biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności.
- Możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie poznania zasobów dziecka i rodziny, oceny, planowania oraz realizowania pracy terapeutycznej.
- Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania oraz wczesnej interwencji terapeutycznej na świecie i w Polsce.
- Organizacja opieki i wychowania małego dziecka i systemu wsparcia rodziny w Polsce.
- Standardy organizacji systemu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wspierania rodziny (WWR).
- Profil kompetencyjny zespołu WWR i specjalisty WWR (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny).
- Modele współpracy specjalistów i ich zastosowanie we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i rodziny, zasady i sposoby organizacji pracy zespołów WWR, metody i sposoby diagnozowania i podnoszenia jakości współpracy specjalistów WWR.
W cyklu 2023:
Zakres tematyczny: - Założenia koncepcyjne biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności. - Możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie poznania zasobów dziecka i rodziny, oceny, planowania oraz realizowania pracy terapeutycznej. - Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania oraz wczesnej interwencji terapeutycznej na świecie i w Polsce. - Organizacja opieki i wychowania małego dziecka i systemu wsparcia rodziny w Polsce. - Standardy organizacji systemu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wspierania rodziny (WWR). - Profil kompetencyjny zespołu WWR i specjalisty WWR (wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny). - Modele współpracy specjalistów i ich zastosowanie we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i rodziny, zasady i sposoby organizacji pracy zespołów WWR, metody i sposoby diagnozowania i podnoszenia jakości współpracy specjalistów WWR. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Definiuje podstawowe pojęcia: wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, interwencja kryzysowa.
Zna i rozumie zasady organizacji opieki i wychowania małego dziecka w Polsce.
Zna i rozumie zasady organizacji, modele i standardy organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny oraz wczesnej interwencji terapeutycznej.
Zna założenia biopsychospołecznej koncepcji niepełnosprawności. Zna możliwości i sposoby zastosowania biopsychospołecznego modelu niepełnosprawności w pracy z dzieckiem i rodziną przez specjalistów na etapie diagnozy, planowania oraz realizowania pracy terapeutycznej.
Student zna założenia modelu kompleksowej, wielospecjalistycznej, transdyscyplinarnej wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny.
Umiejętności
Potrafi opisać organizację, modele i standardy wczesnego wspomagania oraz wczesnej interwencji terapeutycznej, założenia nowego modelu organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w działaniach międzysektorowych.
Potrafi analizować organizację opieki i wychowania małego dziecka w Polsce.
Rozumie oraz potrafi wyjaśnić znaczenie transdyscyplinarnego, kompleksowego podejścia w procesie wspomagania rozwoju małego dziecka oraz umie wskazać zależności między obszarami działań.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. Jest gotów do formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad od członków zespołu w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań i podejmowania odpowiedzialności oraz wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne i społeczne.
Kryteria oceniania
- przeprowadzenie i opracowanie wywiadu opartego na Rutynach Dnia Codziennego (RBI)
-przygotowanie Ekomapy
- aktywność na zajęciach
Literatura
Głodkowska J., Konieczna I., Piotrowicz R., Walczak G., red. (2017) Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Model wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowany na rodzinie i środowisku. Teraźniejszość i przyszłość. Materiały z konferencji. 2022, Ośrodek Rozwoju Edukacji
Piotrowicz R red. (2016) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, APS
Twardowski A. (2012) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Wyd. Naukowe UAM, Poznań
Piotrowicz R, red. (2017) Małe dziecko. troska , akceptacja, bezpieczeństwo, uczenia. Wyd. APS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: