Andragogika 380-SS1-2ABZ
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł podstawowy)
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne
Rok studiów/semestr - rok 2 stopień 1, semestr III
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii
rozwojowej, podstawowych problemów społecznych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład 15 godzin; ćwiczenia 15 godzin
Metody dydaktyczne
Wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje
Ćwiczenia: ocena aktywności studenta podczas zajęć, przygotowanie i prezentacja zagadnień z zakresu treści omawianych podczas
zajęć; wykonanie pracy zaliczeniowej z wykorzystaniem metody biograficznej, konsultacje.
Punkty ECTS - 4
Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 15h, ćwiczeniach 15h, konsultacjach 20h - 1,5 pkt. ECTS; przygotowanie do
zajęć i egzaminu 40h - 1,5 pkt. ECTS; przygotowanie pracy zaliczeniowej 20h - 1 pkt. ECTS
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami
a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może
przedyskutować nurtujące go kwestie) - 40h - 2,5 pkt. ECTS
b) o charakterze praktycznym - 60h - 1,5 pkt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA6_WG3: ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych, psychologicznych i pedagogicznych; zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej
KA6_WG4: jest wyposażony w wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych
KA6_UW3: potrafi korzystać z wiedzy z dziedziny nauk społecznych w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu tych dyscyplin naukowych
KA6_UU1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
KA6_KO2: potrafi wspomagać rozwój człowieka przez wyzwalanie jego własnych sił rozwojowych oraz możliwości; potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z egzaminu (testu) obejmującego treści wykładów (min.50% punktów).
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń (minimum oceny 3,0).
Literatura
1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318
2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009
3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236
4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128.
5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009.
6. Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie i uczenie się, Łódź 2015
7. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218.
8. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000
9. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213.
10. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012
11. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18
12. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142
13. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.
T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259.
14. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995
15. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430
16. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.
17. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J.
18. Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143.
19. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58
20. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011
21. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: