Diagnoza potrzeb socjalnych 380-SS1-2ACD
Rok studiów /semestr
II rok PS ,IV semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
· 15 godzin ćwiczeń
· 15 godzin wykładu
Punkty ECTS
3.00
Bilans nakładu pracy studenta
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w wykładach = 15 godz.
Udział w ćwiczeniach = 15 godz.
Konsultacje= 15 godz.
RAZEM godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: 45 godzin
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do ćwiczeń = 25 godz.
Przygotowanie do pracy pisemnej = 20 godz.
RAZEM samodzielna praca studenta:45 godzin
Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 90 godzin
1punkt ECTS = 30 godzin
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
Liczba godzin
Punkty ECTS
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela
45godz-1.5 ECTS
o charakterze praktycznym
45godz.-1,5 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WG6 zna definicję podstawowych problemów społecznych; posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania
KA6_WG7 zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością; posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup
KA6_WG9 zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania i przetwarzania danych oraz nowoczesne technologie (ICT) stosowane w pracy socjalnej do opisu idiagnozowania problemów, instytucji i struktur w obszarze pomocy społecznej
KA6_WK4 jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z dziedziny nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie motywów i wzorów ludzkich zachowań.
-weryfikacja-praca pisemna
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: obecności, zaliczenie na ocenę-praca pisemna
Literatura
Literatura podstawowa:
*E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006
*M. Guzik-Tkacz: Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Żak 2011
*T.Pilch, I.Jarosz: Pedagogika społeczna. Żak. Warszawa 1995
*Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o Pomocy Społecznej, (Dz. U. 2004 Nr 69 poz. 593, art. 2 i 3)z późn zm.
*D.Lalak, T.Pilch(red.):Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999
*S.Kawula, Z.Dąbrowski, M.Gałaś: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych i kulturalnych środowiska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 1980
*L.Zienkowski: Poziom życia. Metody mierzenia i oceny, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1979
*T.Pilch (red.):Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2003
*H.Stierlin, I.Rucker-Embden, N.Wetzel, M.Wirsching: Pierwszy wywiad z rodziną, GWP, Gdańsk 1999
*T.Szustrowa (red.):Swobodne techniki diagnostyczne, Warszawa 1987
*E.Jarosz: Kompetencje diagnostyczne w pracy socjalnej- szkic do problemów diagnozy rodziny (w:) Praca socjalna w organizacjach pozarządowych: z problemów działania i kształcenia, (red.) B.Kromolicka, Toruń 2005
*A.Podgórecki: Charakterystyka nauk praktycznych, PWN, Warszawa 1962
*S.Ziemski: Problemy dobrej diagnozy, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973
*G.Gajewska: Problemy- dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Wydawnictwo Wyższej Szkoły im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze, Zielona Góra 1997
*Z.Dąbrowski: Teoretyczne podstawy opieki i wychowania przez opiekę, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Olsztyn 1998
*J.Nikitorowicz: Diagnostyka i metodyka w dialogu wspierającym ludzką egzystencję (w:) Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, red. J.Nikitorowicz, K.Sawicki, T.Bajkowski, Olecko 2003
*W.Sztander: Poza kontrolą, PARPA, Warszawa 1993
Literatura uzupełniająca:
*E.Marynowicz-Hetka, J.Piekarski: Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów i przykładów projektów działania. BPS. Katowice 1998
*K.Wódź: Praca socjalna w miejscu zamieszkania, Katowice 1998
*K.Obuchowski: Psychologia dążeń ludzkich, PWN, Warszawa 1983
*K.Sujak-Lesz, Z.Kuklińska: Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna, Wydawnictwo Centralnego Ośrodka Kształcenia Nauczycieli, Warszawa 2002
*M.Deptuła: Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004
*M.Deptuła (red.): Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2006
*K.Marzec-Holka: Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1990
*H.Sęk: Metody projekcyjne, Poznań 1984
*E.Babbie: Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004
*M.Karwowska- Struczyk, W.Hajnicz: Obserwacja w poznaniu dziecka, WSiP, Warszawa 1998
*M.Król-Fijewska, Tam i stamtąd, IPZiT, Warszawa 1991
* A.Sołbut: Potrzeby małego dziecka w rodzinie alkoholowej, przemocowej (w:)H.Krauze- Sikorska, M.Klichowski, K.Kuszak (red.), Świat małego dziecka tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013
*A.Sołbut, Dzieciństwo w rodzinie alkoholowej w: internetowej encyklopedii –Encyklopedia Dzieciństwa. Pierwsza Encyklopedia o Dziecku i Dzieciństwie ,pod red.prof. D.Waloszek,
ISBN: 978-83-942938-2-6,2018
*A.Sołbut: Czas wolny dzieci i młodzieży organizowany w okresie pandemii w białostockich placówkach wsparcia dziennego.(w:)”Innowacyjne pomysły na odpoczynek w czasie wolnym od pracy w ramach turystyki na wsi w okresie pandemii koronawirusa SARS CoV-2,red. A. Roman, J.Karpowicz, B. Nowicki, R. Kosiński, Białystok 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: