Pedagogika pracy socjalnej 380-SS1-2GPL
Studia pierwszego stopnia, stacjonarne
2 rok studiów /semestr trzeci
Profil ogólnoakademicki
15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń
Punkty ECTS - 3
Przedmiot obowiązkowy
Wymagania wstępne: podstawy socjologii, pedagogika społeczna
Metody dydaktyczne: podające, dyskusja, warsztaty, prezentacje multimedialne, konsultacje indywidualne.
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15 godzin, udział w ćwiczeniach: 15 godzin, udział w konsultacjach: 10 godzin, przygotowanie do zajęć: 15 godzin, przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 10 godzin, przygotowanie do zaliczenia wykładów: 15 godzin
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godzin- 1,5 p. ECTS
o charakterze praktycznym: 40 godzin - 1,5 p. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Student/Studentka:
- ma elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk
społecznych oraz jej przedmiotowych i metodologicznych
powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi KA6_WG2,
-ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów
społecznych, psychologicznych i pedagogicznych; zna wybrane
koncepcje człowieka: filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne,
społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej KA6_WG3,
- ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi
społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących
między nimi relacjami KA6_WG5,
- jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i
mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z dziedziny
nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie motywów i
wzorów ludzkich zachowań KA6_WK4
- ma przekonanie o wadze profesjonalnego podejścia do swoich
obowiązków; poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje
zgodnie z zasadami etyki KA6_KR2
Kryteria oceniania
Metody podające, dyskusja, warsztaty, prezentacje multimedialne, projekty grupowe, konsultacje indywidualne.
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Do uzyskania zaliczenia konieczna jest obecność studenta oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w sposób ciągły na podstawie obecności, punktacji cząstkowej zgromadzonej przez studenta w trakcie realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową oraz oceny z kolokwium w formie testu na platformie Blackboard. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach (2h), która nie wymaga zaliczenia. Każdą następną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Do zaliczenia może być dopuszczony student, który był obecny na minimum czterech zajęciach (8h).
Do otrzymania przez studenta oceny pozytywnej z zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez niego 51% punktów możliwych do zdobycia.
Zaliczenie wykładów odbywa się na podstawie kolokwium pisemnego w formie testu na platformie Blackboard. Do uzyskania oceny pozytywnej niezbędne jest 51% punktów z kolokwium. Dozwolone są dwie nieobecności na wykładach. Do zaliczenia może być dopuszczony student, który był obecny na minimum 51% wykładów.
Literatura
Caselman T., Kimberly Hilli K., Praca terapeutyczna z rodzinami: kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny. Warszawa 2014.
Cudowska A., Nierówności społeczne w globalizującym się świecie. Wybrane zagadnienia. W: K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Toruń 2006.
Cudowska A., Teoria służby społecznej w świecie globalnych nierówności. W: A. Krajewska (red.), Przemiany w kształceniu pedagogów. Olecko 2010.
Kantowicz E., Pedagogika (w) pracy socjalnej, Olsztyn 2016.
Kantowicz E. Olubiński A., (red.), Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI w. Toruń 2003.
Kromolicka B., Pedagogiczne aspekty pracy socjalnej. W: A. Kotlarska-Michalska, K. Piątek (red.), Praca socjalna – jej dyskursy, usytuowania, i profile. Toruń – Bydgoszcz 2013.
Mikołajewicz W., Praca socjalna jako działanie wychowawcze. Katowice 1999.
Murgatroyd S., Poradnictwo i pomoc. Poznań 2000.
Olubiński A., Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne. Toruń 2004.
Skałbania B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Kraków 2009.
Zalewski M., Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym: program rewalidacji indywidualnej. Toruń 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: