Asystent rodziny 380-SS1-2ICF
Rodzaj przedmiotu: MK_4 fakultatywny
Liczba godzin: 15 godz. wykład, 15 godz. ćwiczenia, w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość
Metody dydaktyczne: wykłady, konsultacje, praca w grupach, dyskusja, wykorzystanie narzędzi multimedialnych
Punkty ECTS: 2
WSKAŹNIKI ILOŚCIOWE - liczba punktów ECTS:
1. wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów
- obecność na wykładach i ćwiczeniach – 30 godz.
Razem: 30 godz. – 1 pkt ECTS
2. o charakterze praktycznym
- przygotowanie się studenta do egzaminu, wykonanie pracy pisemnej zaliczającej przedmiot, wykonanie zadań do modułów – 30 godz.
Razem: 30 godz. – 1 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką i grupą; posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy
jednostek i grup KA6_WG7,
- zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej; ma
uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o
aktualne ustawodawstwo KA6_WK1,
- ma podstawowa wiedze o strukturze i funkcjonowaniu pomocy społecznej KA6_WK2,
- potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu
analizowania motywów i worów ludzkich zachowań, diagnozowania i
prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w
odniesieniu do różnych kontekstów działalności zawodowej KA6_UW2,
- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje
ich powiązania z różnymi obszarami działań w pracy socjalnej KA6_UW4,
- posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań
socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania
wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się
wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań
profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej KA6_KO3.
Kryteria oceniania
Podczas zajęć omawiane są treści przedmiotowe z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych, dyskusji, prelekcji, pracy zespołowej, konsultacji.
Forma zaliczenia przedmiotu (wykłady, ćwiczenia):
• wykonanie zadań do modułów, aktywność w trakcie zajęć, elementy studium przypadku
• egzamin forma pisemna
• uzyskanie pozytywnej oceny (od 51% pkt. możliwych do uzyskania)
Literatura
Podstawowa i uzupełniająca
G. Brotherton, H. Davis, G. McGillivray, Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, CRZL, Warszawa 2014.
T. Caselman, K. Hilli, Praca terapetyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny, CRZL, Warszawa 2014.
M. Czechowska-Bieluga, Diagnoza. Praca socjalna. Zmiana, Lublin 2017.
J.M. Jaraczewska, I. Krasiejko (red.), Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w racy socjalnej i terapii, Toruń 2012.
A. Kanios, Praca socjalna z rodziną problemową. Perspektywa metodyczna, Impuls, Kraków 2016.
A. Kłos, Kontrakt socjalny w teorii i praktyce, Częstochowa 2011.
I. Krasiejko, M. Ciczkowska-Giedziun (red.), Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji. Analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy, Warszawa 2016.
I. Krasiejko, F. Bronk, M. Jezior i in., Asystentura rodziny w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2017.
I. Krasiejko, Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2016.
I. Krasiejko, Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Katowice 2011.
I. Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice 2010.
M. Piełuć, M. Fludra, Wideotrening Komunikacji jako metoda wspierająca rozwój emocjonalno-społeczny dziecka z trudnościami w komunikowaniu się werbalnym, „Psychologia Rozwojowa”, 2010, tom 15, nr 1.
J. Przeperski, Konferencja Grupyy Rodzinnej w teorii i praktyce pracy socjalnej z rodziną, Toruń 2015.
J. Szczepkowski, Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 2017.
C. Sutton, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007.
J. Szymanowska, Wyzwania współczesnego dzieciństwa i rodzicielstwa. praca socjalna w perspektywie działań wychowawczych, Toruń 2014.
Samodzielnie wybrane treści z czasopiśmiennictwa pedagogicznego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: