Praca socjalna z uchodźcami 380-SS1-2XGWW
W ramach przedmiotu zostaną zrealizowane następujące treści:
1. Istota poznawania odmiennych kultur (proces enkulturacji; istota kompetencji kulturowej i kompetencji międzykulturowych; etnocentryzm i relatywizm kulturowy w procesie poznawania odmiennych kultur; Obcość a Inność; wielokulturowość a międzykulturowość).
2. Różnice kulturowe a praca socjalna z uchodźcami (wymiary różnic międzykulturowych wg Geerta Hofstede; wybrane elementy kultur przymusowych migrantów w Polsce; różnice kulturowe w pracy z przymusowymi migrantami na przykładzie kultury czeczeńskiej.
3. Postawy wobec odmienności (istota i komponenty postaw społecznych; stereotypy, uprzedzenia a dyskryminacja; mechanizmy dyskryminacji; tolerancja, obojętność a akceptacja; postawy wobec przymusowych migrantów).
4. Proces stawania się uchodźcą (uchodźca - prawne i potoczne rozumienie terminu; faza przedemigracyjna, ucieczka i dotarcie do kraju pierwszego azylu, osiedlenie się w kraju (stałego) pobytu; istota działalności i zadania ośrodków recepcyjnych i pobytowych dla cudzoziemców).
5. Integracja i proces akulturacji przymusowych migrantów (istota procesu akulturacji wg Johna Berry'ego; strategie akulturacyjne: integracja, asymilacja, separacja, marginalizacja jako rezultaty akulturacji).
6. Fotografia partycypacyjna (photovoice) w pracy socjalnej z przymusowymi migrantami (definicja, proces photovoice, fotografia jako metoda diagnostyczna, przykłady projektów wykorzystujących fotografię uczestniczącą).
7. Wybrane zagadnienia z zakresu projektowania działań socjalnych w środowisku zróżnicowanym kulturowo (metody i formy pracy socjalnej z uchodźcami); przykłady dobrych praktyk z zakresu pracy socjalnej w środowisku zróżnicowanym kulturowo).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Student dysponuje podstawową wiedzą o człowieku, przyczynach i specyfice problemów człowieka (w tym przyczynach i specyfice wykluczeń społecznych), jego rozwoju biologicznym, psychicznym i społecznym oraz o środowisku życia człowieka i kształtowaniu przez człowieka środowiska społeczno-kulturowego.
- Student posiada umiejętność stosowania wiedzy teoretycznej do zrozumienia i opisu zjawisk i
procesów społecznych w obszarze pomocy społecznej oraz ich uwarunkowań.
- Student potrafi stosować i ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami pracy socjalnej, a także adaptować proste metody i technologie oraz proste procedury dla potrzeb działalności zawodowej.
- Student jest świadomy konieczności komunikowania się z otoczeniem, przekonywania i obrony swoich racji.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu (wykłady i ćwiczenia):
- zaliczenie na ocenę.
Elementy zaliczenia wykładów:
- Obecność na zajęciach (za każdą obecność na zajęciach można zdobyć 1 p.).
- Student ma prawo do jednej nieobecności, która nie podlega zaliczeniu.
- Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach.
- Egzamin pisemny (maksymalna liczba punktów do uzyskania z egzaminu wynosi 20).
- W celu zaliczenia wykładów należy uzyskać minimum połowę wszystkich punktów możliwych do zdobycia.
Kryteria zaliczenia wykładów:
- W celu zaliczenia wykładów należy uzyskać minimum połowę wszystkich punktów możliwych do zdobycia.
- Student ma prawo do jednej nieobecności, która nie podlega zaliczeniu.
- Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach.
Elementy zaliczenia ćwiczeń:
- Aktywność (na każdych zajęciach można uzyskać maksymalnie 2 p.).
- Obecność na zajęciach (za każdą obecność na zajęciach można zdobyć 1 p.).
- Prezentacja wybranej inicjatywy z zakresu pracy socjalnej z uchodźcami (10 p.).
- Kolokwium (maksymalna liczba punktów do uzyskania z kolokwium wynosi 15 p.).
Kryteria zaliczenia ćwiczeń:
- W celu zaliczenia ćwiczeń należy uzyskać minimum połowę wszystkich punktów możliwych do zdobycia.
- Student ma prawo do jednej nieobecności, która nie podlega zaliczeniu.
- Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach.
Literatura
P. J. Bednarski (hasło: enkulturacja), M. Ziółkowski (hasło: kompetencja kulturowa), w: Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Warszawa – Poznań 1987, s. 75–77, 172–174.
W. B. Gudykunst, Y. Y. Kim, Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikacje międzykulturową; w: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Stewart, Warszawa 2005, s. 497–498.
M. Szopski, Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005, s. 6–17, 71–73.
Uczenie się międzykulturowe. Pakiet szkoleniowy nr 4. T – KIT, Rada Europy i Komisja Europejska. Szkolenie Młodzież (www.training-youth.net), s.18–20.
S. Magala, Kompetencje międzykulturowe, Warszawa 2011, Oficyna Wolters Kluwer Business, s. 48.
G. Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, tł. M. Durska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
A. Młynarczuk-Sokołowska, A. Kożyczkowska, Kulturowe konteksty dzieciństwa. Szkice antropologiczno-pedagogiczne, Gdańsk 2018.
G. Böhner, M. Wänke, Postawy i zmiana postaw, Gdańsk 2004, s. 15–27.
Z. Bokszański, Stereotypy a kultura, Wrocław 1997
C.N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstone, Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańsk 1999, s.11–36.
Młodzież na rzecz Różnorodności. Praktyczny przewodnik dla młodych ludzi po różnorodności, prawach człowieka i uczestnictwie, Warszawa 2008, s.13–22.
H. Grzymała-Moszczyńska, Uchodźcy. Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Kraków 2000.
A. Ostaszewska, Photovoice and participatory method of empowering-photovoice, “Tiltai” 2018, 2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: