Poradnictwo rodzinne i wychowawcze 380-SS1-2XGWZ
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - do wyboru (M_5)
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia, pedagogika, psychologia
Rok studiów/semestr: II rok I°
Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej, pedagogiki i psychologii społecznej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: konsultacje, wykłady, praca w grupach, warsztaty, metody aktywizujące
Punkty ETCS: 3 punkty
Bilans nakładu pracy studenta:
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w wykładach – 15 godzin
Udział w ćwiczeniach – 15 godzin
Konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godzin
Razem: 40 godzin
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do zajęć – 20 godzin
Przygotowanie do zaliczenia – 20 godzin
Razem: 40 godzin
Łącznie: 80 godzin
Wskaźniki ilościowe:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS
o charakterze praktycznym: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA6_WK5 ma wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo –wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych generujących zmiany struktur społecznych
KA6_UW1 potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji
KA6_UO2 potrafi realizować założenia pracy socjalnej we współdziałaniu z jednostka, rodziną, grupą i społecznością lokalną z wykorzystaniem nowoczesnych technik pracy
KA6_KK2 jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących postrzegania i rozumienia osób o odmiennym położeniu społecznym
KA6_KR1 potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań
Kryteria oceniania
Podczas wykładów i ćwiczeń omawiane są treści przedmiotowe z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych, dyskusji, prelekcji, pracy zespołowej, konsultacji.
Forma zaliczenia przedmiotu (ćwiczenia):
• pisemna praca (prezentacje zespołowe) na temat wybranych zagadnień, wykonanie zadań do modułów oraz aktywność podczas zajęć
• uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania)
Forma zaliczenia przedmiotu (wykłady):
• pisemna praca, kolokwium oraz aktywność podczas zajęć
• uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania)
Literatura
1. Pawlas-Czyż S. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007.
2. Piorunek M., Pomoc-wsparcie społeczne-poradnictwo. Od teorii do praktyki. Toruń, 2010.
3. Szpunar M. (red.), Badania w pracy socjalnej, Gdańsk 2014.
4. Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007.
5. Badura-Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Katowice 1999.
6. Popiołek K., Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy, Katowice 1991.
7. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W. (red.)., Pedagogika rodziny. Obszary i panoram problematyki,, Toruń 2001.
8. Czarkowska L.D. (red.), Coaching jako konstruktywny dialog, Warszawa 2016.
9. Okun B.F., Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa 2002.
10. Hajduk B., Hajduk E., O rodzajach pomocy, Kraków 2006.
11. Krasiejko I., Ciczkowska-Giedziun M. (red.), Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, Warszawa 2016.
12. Kargulowa A. (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Warszawa 2009.
13. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005.
14. Białek E.D., Świadome rodzicielstwo, Warszawa 2012.
15. Ostrouch-Kamińska J., Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów, Kraków 2015.
16. Schein E.H., Pomoc. Jak ją oferować, dawać i akceptować, Warszawa 2012.
Czasopiśmiennictwo pedagogiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: