Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach - trening 380-SS1-2XICH
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - do wyboru (M_5)
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia, pedagogika, psychologia
Rok studiów/semestr: II rok I°
Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej, pedagogiki i psychologii społecznej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady, praca w grupach, warsztaty, metody aktywizujące
Punkty ETCS: 3 punkty
Bilans nakładu pracy studenta:
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w wykładach – 15 godzin
Udział w ćwiczeniach – 15 godzin
Konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godzin
Razem: 40 godzin
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do zajęć – 20 godzin
Przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie i prezentacja projektu) – 20 godzin
Razem: 40 godzin
Łącznie: 80 godzin
Wskaźniki ilościowe:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS
o charakterze praktycznym: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WG4 jest wyposażony w wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych
KA6_WG8 zna mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi; rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi; rozróżnia rodzaje i funkcje różnic indywidualnych w zakresie działania jednostki
KA6_WK5 ma wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo –wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych generujących zmiany struktur społecznych
KA6_UW1 potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnychosób i instytucji
KA6_UO4 potrafi nawiązać kontakt z klientem oraz skutecznie motywować go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów
KA6_KK2 jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących postrzegania i rozumienia osób o odmiennym położeniu społecznym
KA6_KO2 potrafi wspomagać rozwój człowieka przez wyzwalanie jego własnych sił rozwojowych oraz możliwości; potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej
Kryteria oceniania
Podczas wykładów i ćwiczeń omawiane są treści przedmiotowe z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych, dyskusji, prelekcji, pracy zespołowej, konsultacji.
Forma zaliczenia przedmiotu (ćwiczenia):
• pisemna praca (prezentacje zespołowe) na temat wybranych zagadnień, wykonanie zadań do modułów oraz aktywność podczas zajęć
• uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania)
Forma zaliczenia przedmiotu (wykłady):
• pisemna praca, kolokwium, wykonanie zadań do modułów oraz aktywność podczas zajęć
• uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej (od 51% pkt. możliwych do uzyskania)
Literatura
Berg I.K., Miller S.., Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu. Pomaganie osobom z problemem alkoholowym, Galaktyka, Łódź 2000.
Cade B., O'Hanlon W., Stopem po terapii krótkoterminowej, Zysk i S-ka, Poznań 1996.
De Jong, P., Berg, I.K., Rozmowy o rozwiązaniach. Ćwiczenia dla studentów, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007.
De Jong, P., Berg, I.K., Rozmowy o rozwiązaniach. Podręcznik + DVD, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007.
De Jong, P., Berg, I.K., Rozmowy o rozwiązaniach. Podręcznik dla trenerów, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007.
Dolan Y., Jeden mały krok do szczęśliwego życia. Jak odnaleźć swoje prawdziwe ja, Jacek Santorski & Co, Warszawa 2004.
Kienhuis J., Świtek T. (red.), Klient ekspertem. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach i jego zastosowanie w Polsce, Instytut Socjologii UJ, Fontys University, Kraków 2007.
Milner J., O'Byrne P., Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania, Zysk i S-ka, Poznań 2007.
Nelson T.S. (red.), Edukacja i szkolenie w krótkoterminowej terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007.
Sharry J., Madden B., Darmody M., W poszukiwaniu rozwiązania. Przewodnik po terapii krótkoterminowej, Galaktyka, Łódź 2007.
Szczepkowski J., Terapia młodzieży z problemem narkotykowym. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2007.
Świtek T., Ścieżki rozwiązań, Księgarnia Akademicka, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: