Gerontologia 380-SS1-3AHM
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów stacjonarne
Kod przedmiotu 380-SS1-3AHM
Język przedmiotu język polski
Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy
Rok studiów /semestr III rok studiów; semestr I
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: Andragogika
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń prowadzonych w formie konwersatoriów
Punkty ECTS 5 punktów ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
obecność na wykładach i ćwiczeniach – 45 h – 2 pkt ECTS
przygotowanie do egzaminu – 25 h – 1 pkt ECTS
przygotowywanie się studenta na każde ćwiczenia + przygotowanie na kolokwium – 45 h – 2 pkt ECTS
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia oraz konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie, np. w ramach przygotowywania do zajęć czy kolokwium ) - 70 h (45 h zajęć + 25 h konsultacji) 3 pkt ECTS
zaś o charakterze praktycznym 30 h - 2 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza: potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożenia zdrowia psychicznego, fizycznego ludzi starych i udzielać pomocy w formie poradnictwa, kierowania do właściwych, kompetentnych osób i instytucji. K_W07
2. Umiejętności: potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych;analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działań w pracy socjalnej w Polsce i w Unii Europejskiej. K_U03
3. Umiejętności: zna mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi; rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi;rozróżnia rodzaje i funkcje różnic indywidualnych w zakresie działania jednostki oraz elementów struktury osobowości. K_U05
4. Umiejętności: posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych. K_U13
Kryteria oceniania
Podczas wykładów osoba je prowadząca omawia przygotowane treści z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Metody nauczania wykorzystywane w czasie ćwiczeń:
• praca w grupach,
• prowadzący ćwiczenia kieruje dyskusją poruszającą kwestie omówione w zadanej wcześniej literaturze,
• przygotowywanie przez studentów warsztatu na zadany wcześniej temat
• ocena koleżeńska – grupa ocenia osoby przygotowujące dyskusję prowadzoną w czasie zajęć
• prowadzenie konsultacji
Forma zaliczenia przedmiotu:
• studenci zaliczają przedmiot poprzez napisanie egzaminu i otrzymanie oceny pozytywnej
• ćwiczenia zaliczane są na ocenę – na ocenę końcową składa się ogólna liczba punktów, którą student zdobył w czasie całego semestru, m.in. za obecność na zajęciach, aktywność, dyskusję i kolokwium
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
a) J. Staręga-Piasek, O niektórych mitach wokół ludzi starych i starości, [w:] Polityka społeczna wobec osób po pięćdziesiątym roku życia. Materiały z konferencji. Białobrzegi, 16-19 września 2006, s. 17-27.
b) I. Grzeszek, Stereotyp starości, [w:] M. Kuchcińska (red.), Zdrowie człowieka i jego edukacja gerontologiczna, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2004, s. 117-124.
c) A. Leszczyńska-Rajchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005, s. 40-45, 45-48, 48-55, 55-64, 81-89, 89-101, 101-106, 108-111, 142-155.
d) Z. Szarota, Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2004, s. 35-42, 43-61, 72-93
e) B. Szatur -Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2006, s. 41-44, 48-52, 52-55, 55-58, 216-220,
f) M. Halicka, J. Halicki, Integracja społeczna i aktywność ludzi starszych, [w:] B. Synak (red.), Polska starość, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2003, s. 189-218.
g) M. Halicka, Dostęp osób starszych do edukacji [w:] B. Szatur-Jaworska (red.), Stan przestrzegania praw osób starszych w Polsce. Analiza i rekomendacje działań. Biuletyn RPO: materiały, Warszawa 2008, s. 111-112
h) M. Halicka, Człowiek stary w rodzinie wiejskiej. Na przykładzie badań w gminie Krynki na Podlasiu, [w:] D. Wadowski (red.), Kultura, media, społeczeństwo: księga jubileuszowa ku czci ojca Profesor Leona Dyczewskiego, Lublin: Wydawnictwo KUL 2007, s. 665-676.
i) O. Czerniawska, Style życia ludzi starszych, [w:] O. Czerniawska, Style życia w starości, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej 1998, s. 17-26.
j) E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej, Kielce: Wydawnictwo Wszechnica Świętokrzyska 2006, s. 114-122, 153-164,
k) Komunikat z badań CBOS, Czy zmienia się stosunek Polaków do starości, styczeń 2007. Dostępne na: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2007/K_033_07.PDF
l) G. Orzechowska, Miejsce i rola człowieka starszego w środowisku zamieszkania, [w:] B. Synak (red.), Ludzie starzy w warunkach transformacji ustrojowej, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2000, s. 23-31.
m) A. Zych, Przekraczając smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii, Katowice 2009, s. 85-100.
n) A. Hulewska, Stereotypowe przekonania na temat kobiet i mężczyzn w okresie późnej dorosłości, [w:] A. Brzezińska, K. Ober-Łopatka, R. Stec, K. Ziółkowska (red.), Zagrożenia rozwoju w okresie późnej dorosłości, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2007, s. 185-196.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: