Wspomaganie człowieka w potrzebie 380-SS1-3GPU
Nazwa kierunku studiów: Praca socjalna
Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Studia stacjonarne
Kod przedmiotu: 380-SS1-3GPU
Język przedmiotu: Język polski
Rok studiów/semestr: I st. III rok, semestr V
Rodzaj przedmiotu: Moduł fakultatywny (MK_4)
Wymagania wstępne: Student powinien posiadać wiedzę z takich przedmiotów jak: pedagogika społeczna, psychologia ogólna, psychologia społeczna, aksjologia pracy socjalnej.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin – wykład; 15 godzin – ćwiczenia.
Metody dydaktyczne: wykład/ wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca indywidualna, praca w parach, praca w małych grupach, burza mózgów, prezentacja i analiza fragmentu materiału filmowego, analiza tekstu, zajęcia warsztatowe.
Punkty ECTS: 4,0
Bilans nakładu pracy:
udział studenta w wykładach – 30 godzin
udział studenta w ćwiczeniach – 15 godzin
przygotowanie do zajęć – 15 godzin
realizacja zadania indywidualnego/grupowego: 10 godzin
przygotowanie do egzaminu – 25 godzin
udział w konsultacjach – 15 godzin
w sumie 110 godzin
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia oraz konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie, np. w ramach przygotowywania do zaliczenia) - 60 godzin (wykłady 30 godzin + ćwiczenia 15 godzin + 15 godzin konsultacji) 2 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym 50 godzin 2 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
1. Student jest wyposażony w wiedzę na temat możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych (KA6_WG4)
2. Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami (KA6_WG5)
3. Student jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z dziedziny nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie motywów i wzorów ludzkich zachowań (KA6_WK4)
4. Student potrafi nawiązać kontakt z klientem oraz skutecznie motywować go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów (KA6_UO4).
5. Student potrafi wspomagać człowieka przez wyzwalanie jego własnych sił rozwojowych oraz możliwości; potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej (KA6_K02)
6. Student posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej (KA6_KO3)
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się wynik uzyskany z egzaminu pisemnego.
Na każdym etapie pracy ze studentem, w tym również w odniesieniu do sposobu zaliczenia przedmiotu, osoba prowadząca zajęcia będzie uwzględniać koncepcję projektowania uniwersalnego w edukacji.
Forma i warunki zaliczenia:
- egzamin pisemny w formie testu 51% punktów uzyskanych z egzaminu pisemnego jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu.
Dla osób ze szczególnymi potrzebami, posiadającymi w tym w zakresie stosowne zaświadczenia, forma zaliczenia przedmiotu może być
przedmiotem uzgodnienia z osobą prowadzącą wykład.
Zaliczenie ćwiczeń pisemne na ocenę. Praca w małych grupach na ocenę. Obecność na wszystkich zajęciach obowiązkowa. Nieobecności zaliczane są podczas konsultacji w formie ustnej.
Literatura
1. A. Brzezińska, Dorosłość – szanse i zagrożenia dla rozwoju, [w:] A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojcechowska (red.), Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2002, s. 11-22.
2. K. Appelt, J. Wojciechowska, Dorosłych portret cudzy. Dzieci i młodzież dorosłości, [w:] K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Zadania i role społeczne w okresie dorosłości, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2002, s. 11-36.
3. M. Chodkowska, Z. Szymanek, Socjopedagogiczne konteksty wyuczonej bezradności [w:] Z. Gajdzic, M. Rembierz, Bezradność. Interdyscyplinarne studium zjawiska w kontekście zmiany społecznej i edukacyjnej, Katowice:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2005, s. 21-34.
4. M. Kwiecińska-Zdrenka, Aktywni czy bezradni wobec własnej przyszłości? Młodzież wiejska na tle ogółu młodzieży, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2004, s. 59-72.
5. J. Mazur, Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2002, s. 31-67.
6. B. Grochmal-Bach, M. Alberska, A. Grzebinoga, Wspomaganie funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością, Kraków: Akademia Ignatianum.
7. Zalewski M., Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym, Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2011.
8. Leszczyńska-Rejchert A., Wspomaganie osób starszych w domach pomocy społecznej, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2008.
9. Jak oswoić lęk i czuć się bezpiecznie, "Newsweek Psychologia", 5/2020, ss. 124
10. R. Bhatia, C. Hirsch, A. M. Arnold, A. B. Newman, K. J. Mukamal, Social networks, social support, and life expectancy in older adults: the
Cardiovascular Health Study, "Archives of Gerontology and Geriatrics" 111/2023. https://doi.org/10.1016/j.archger.2023.104981
11. Bronowski P., Środowiskowe systemy wsparcia w procesie zdrowienia osób chorujących psychicznie, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej, 2012.
12. Bronowski P., Sawicka M., Kluczyńska S. i in., The use of the Internet to break the mental disability, „Archives of Psychiatry and Psychotherapy” 2010, Nr 2.
13. Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011.
14. Deegan P., Recovery and empowerment for people with psychiatric disabilities, „Social Work in Health Care” 1997, Nr 25(3).
15. Bronowski P., Chotkowska K., Nowe trendy w rehabilitacji osób chorujących psychicznie, "Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania" Nr III/2016(20), s. 11-20.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: