Wybrane problemy interwencji kryzysowej 380-SS1-3HAE
Opis:
Profil ogólnoakademicki
Studia stacjonarne I stopnia
Przedmiot fakultatywny
Punkty ECTS: 2
Praca socjalna
Rok studiów III /semestr VI
Liczba godzin: 15 godzin wykładów oraz 15 godzin ćwiczeń
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi
społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących
między nimi relacjami (KA6_WG5)
Student zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką, grupą
i społecznością; posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia
diagnozy jednostek i grup (KA6_WG7)
Student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania i
przetwarzania danych oraz nowoczesne technologie (ICT)
stosowane w pracy socjalnej do opisu i diagnozowania problemów,
instytucji i struktur w obszarze pomocy społecznej (KA6_WG9)
Student ma wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo –
wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych generujących
zmiany struktur społecznych (KA6_WK5)
Student potrafi stosować i ocenić przydatność typowych metod, procedur i
dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami
pracy socjalnej (KA6_UW6)
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu:
Egzamin pisemny w formie testu. Ocenę pozytywną z przedmiotu może uzyskać student, który zdobył min. 51% punktów z testu końcowego.
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie i prezentacja projektu działań interwencyjnych w obszarze wybranego rodzaju kryzysu. Kryteria oceny projektu: merytoryczna wartość (treść adekwatna do podjętego tematu oraz uwzględnienie elementów praktycznych, potrzebnych w rozwiązaniu omawianego kryzysu) oraz umiejętność inspirowania i aktywizowania członków grupy.
Obecność i aktywność podczas zajęć. Student ma prawo do 1 nieobecności, każdą kolejną nieobecność powinien zaliczyć podczas konsultacji.
Literatura
Literatura:
Badura-Madej W. (red.), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1999.
Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
James R. K., Gilliland B. E., Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię, Wydawnictwo Edukacyjne PARPA, Warszawa 2005.
Janicka I., Liberska H. (red.), Psychologia rodziny, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006.
Kanios A., Strategie interwencji kryzysowej, (w:) A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, T. 5, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2019, (str. 128-132).
Kita S., Praca socjalna w sytuacjach kryzysowych, Warszawa 2014.
file:///C:/Users/a_fil/AppData/Local/Temp/15_Praca%20socjalna%20w%20sytuacjach%20kryzysowych-2.pdf.
Kubacka-Jasiecka D., Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010.
Kubacka-Jasiecka D., Mudyń K. (red.), Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.
Okun B. F., Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: