Elementy superwizji w pracy socjalnej 380-SS1-3HAF
Rodzaj przedmiotu: MK_4 fakultatywny
Liczba godzin: 30 godz. ćwiczenia, w tym z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość
Metody dydaktyczne: wykłady, konsultacje, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, wykorzystanie narzędzi multimedialnych
Punkty ECTS: 2
WSKAŹNIKI ILOŚCIOWE - liczba punktów ECTS:
1. wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów
- obecność na ćwiczeniach – 30 godz.
Razem: 30 godz. – 1 pkt ECTS
2. o charakterze praktycznym
- przygotowanie się studenta do zajęć, przygotowanie pracy zaliczeniowej, wykonanie zadań do modułów – 30 godz.
Razem: 30 godz. – 1 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
K_W11 posiada elementarną wiedzę o prawach i obowiązkach pracownika socjalnego zatrudnionego w instytucjach rządowych i pozarządowych;
K_U12 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych zarówno ze specjalistami w zakresie pracy socjalnej, jak i odbiorcami spoza grona specjalistów;
K_U14 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych;
K_U17 monitoruje przebieg i efekty własnych działań i innych oraz poddaje je ocenie z perspektywy profesjonalnej pracy socjalnej;
K_K08 potrafi współpracować w grupie i przyjmować w niej różne role.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: praca (indywidualna lub zespołowa) sprawdzająca znajomość omawianych treści oraz aktywność podczas zajęć. Pozytywna ocena od 51% pkt. możliwych do uzyskania. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu. Nieobecności zaliczane są w formie wypowiedzi ustnej.
Literatura
Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2012.
Domaradzki P., Krzyszkowski J., Sosnowski M., Włoch A., Superwizja pracy socjalnej dla praktyków, UŁ, Łódź 2016.
Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społęcznych, MCPS, Warszawa 2014.
Gilbert, M., Evans, K., Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004.
Łuczyńska, M., Olech, A. Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Warszawa 2013, (http://irss.pl/wp-content/uploads/2014/01/Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej.pdf)
Mańkowska B., Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Warszawa 2020.
Krzyszkowski J. (red), Wybrane aspekty pracy socjalnej. Podręcznik dla pracowników socjalnych, Wrocław 2012.
Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształtowanie, Warszawa 1996.
Stoltzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejszą umiejętność coacha?, Wrocław 2008.
Szmagalski J. (red), Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, IRSS, Warszawa 2005.
Szmagalski J., Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych, IRSS, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: