Elementy psychoterapii 380-SS1-3XEPS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2022:
Kurs obejmuje najnowszą wiedzę z psychoterapii, a także czerpie z jej źródeł wykorzystywanych we współczesnej praktyce psychologicznej. W dialogu skoncentrowanym wokół zdrowia psychicznego, w kontekście psychologii zaburzeń oraz dominujących, oficjalnie uznawanych modalności, omówiona jest rola diagnozy, wybranych odddziaływań oraz specyfiki pracy z pacjentem w ramach standardów etycznych profesji. Przedyskutowane jest miejsce psychoterapii wśród podejść naukowych i innych sposobów pomocy człowiekowi szukającemu wsparcia. Gruntownie studiowane są metody oparte na dowodach dotyczące pracy psychologicznej z osobami w różnym wieku, stanie i motywacji. W ramach doświadczeń praktycznych poruszane są zagadnienia z różnych szkół i metod, w tym diagnoza różnicowa w ujęciu psychoanalitycznym; przestudiowany jest ponadto ogólny problem skuteczności psychoterapii. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna terminologię używaną w poradnictwie psychologicznym i psychoterapii, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych na poziomie rozszerzonym. KA7_WG1
Ma pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych aspektów tworzenia więzi, szczególnie w aspekcie systemów rodzinnych i ich wpływu na powstawanie zaburzeń natury psychicznej oraz w zakresie pomocy rodzinie. KA7_WG7
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychoterapii w celu analizy złożonych problemów psychologicznych i terapeutycznych, a także diagnozowania i dobierania najbardziej skutecznych metod pomocy psychologicznej. KA7_UW2
Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych i terapeutycznych oraz analizowania motywów i wzorów osób z trudnościami psychologicznymi. KA7_UW1
Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą psychoterapeutyczną. Poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowości działań psychoterapeutycznych. KA7_KO1
Kryteria oceniania
Esej, aktywność poparta znajomością literatury, mini-prace wg sylabusa. Obecność jest obowiązkowa (można opuścić dwa zajęcia; każde dodatkowe wymaga odrobienia w formie uzgodnionej z osobą prowadącą).
Literatura
1.Barbaro B. de (1994). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo UJ.
2.Czabała J. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: PWN
3.Gabbard G.O. (2011). Długoterminowa psychoterapia psychodynamiczna. Kraków: Wydawnictwo UJ.
4.Grzesiuk L. (2005). Psychoterapia (W:) J.Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, T.3.
5.Grzesiuk L. (Red.). (1994). Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa: PWN.
6.Heaton J.A. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk: GWP.
7.McWilliams N. (2011). Psychoterapia psychoanalityczna.Poradnik praktyka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
8.Padesky Ch. A., Greenberger D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Literatura uzupełniająca:
1.Cramer B. Pierwsze dwa lata. Co się dzieje między matką, ojcem i dzieckiem. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk, 2003.
2.Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. (w:) Nowiny Psychologiczne, 3, s. 88-112.
lub: Pomaganie bez oporu (wg J. Enrighta). (w:) Santorski J. (red.) ABC pomocy psychologicznej (1993).
3.Goldenberg H., Goldenberg I. (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo UJ.
4.Kepner J.I. (1991). Ciało w procesie psychoterapii Gestalt, Warszawa: Wydawnictwo Pusty Obłok.
5. Yalom Irvin D. (2003). Dar terapii. List otwarty do nowego pokolenia terapeutów i ich pacjentów. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
W cyklu 2022:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: