Dziecko i zdrowie 380-WN2-2GMM
Opis
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: studia drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: grupa zajęć 8d moduł do wyboru
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/ semestr: II rok, sem. I
Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): Studentka, Student powinien posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnioną w procesie kształcenia w latach wcześniejszych tj. z podstaw pedagogiki, biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, dydaktyki, metodyki, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki społecznej.
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji
1.Znajomość podstawowej terminologii używanej w naukach społecznych.
2.Znajomość zasad tworzenia i prowadzenia procesu wychowawczego i dydaktycznego.
3.Umiejętność określania podstawowych procesów i zjawisk społecznych – ich istoty, struktury, uwarunkowań i skutków.
4.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 10godz.; Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, aktywizujące, konsultacje, Punkty ECTS: 2,5
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godz.
- udział w konsultacjach 15 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 50 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz.
- o charakterze praktycznym: 50 godz.
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie w sali zdalnie |
Efekty kształcenia
KA7_WG1 Studentka, Student zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym.
KA7_KK4 Studentka, Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i
zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu
działań pedagogicznych
Kryteria oceniania
Obecność na wykładzie minimum 51%. Uzyskanie 51% punków z egzaminu pisemnego.
Literatura
Literatura:
T. Brazelton, J. Sparrow, Rozwój Dziecka od 0 do 3 lat, 2020
A.Brzezińska, B. Ziółkowska, K. Apelt, Psychologia rozwoju człowieka, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2019
B.Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, B. Woynarowska, 2022
T. Hellbrugge, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I - II, Kraków 2016
M. Wójtowicz- Szefler, Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Cz.1, 2, 2018
I. Chrzanowska, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Wyd. IV, 2021
Uniwersalne projektowanie w edukacji. Doświadczenia nauczycieli: Austria, Litwa, Polska, Finlandia, A. Galkienė (red.), 2021
K. Cichocka-Segiet, P. Mostowski, P. Rutkowsk, Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, w: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, red. I. Chrzanowska, G. Szumski, Warszawa 2019
B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji, Warszawa 2021
Zaburzenia okresu adolescencji red. A. Cybal-Michalska, 2021
E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020.
Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania: redakcja naukowa Paweł Chruściel, Wiesława Ciechaniewicz. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018.
Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017.
M. Demel, Pedagogika zdrowia, Warszawa 1980.
Źródła uzupełniające:
Narodowy Program Zdrowia na lata 2021 – 2025, https://www.gov.pl/web/zdrowie/npz-2021-2025
https://www.who.int/
http://hej.sagepub.com/
W cyklu 2022:
E. Sokołowska, Zdrowie psychiczne młodych dorosłych wybrane zagadnienia, Wydawca: Difin, 2015 LGB Zdrowie psychiczne i seksualne, R. Kowalczyk, Z. Lew-Starowicz, Tritt Remigiusz Jarosław, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021 E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: