Pedagogika kreatywności 380-WN2-2PKR
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji
Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Wczesnoszkolna
Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika i psychologia twórczości
ECTS: 5 pkt.
Język przedmiotu - polski
Rodzaj przedmiotu: Grupa zajęć 8d Moduł do wyboru
Rok studiów /II rok/ II stopień
Wymagania wstępne: Pedagogika twórczości lub Trening twórczości.
Liczba godzin dydaktycznych – 18h, w tym 10h wykładów i 8h ćwiczeń
Bilans nakładu pracy studenta –18 godz. wykłady i ćwiczenia, 7 godz. konsultacje indywidualne, 30 godz. – przygotowanie autorskiego projektu (prace metodyczne projektowe), 25 samodzielne studiowanie literatury naukowej i metodycznej, 25h - przygotowanie się do egzaminu
Wskaźniki ilościowe – 25 godzin – 1 punkt – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 80 godzin – 4 punkty – praca własna studenta, w tym przygotowanie projektu zaliczeniowego (prace metodyczne projektowe) i przygotowanie się do zaliczenia i egzaminu.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, student zna i rozumie:
KA7_WG1 zna terminologię używaną w pedagogice kreatywności oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym
KA7_WG8 ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii edukacji twórczej dziecka
Umiejętności, student potrafi:
KA7_UK2 potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień pedagogicznych (dotyczących twórczej edukacji dziecka) z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych pedagogiki kreatywności
KA7_UU2 potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem twórczym oraz rozwojem twórczego potencjału i kreatywności dzieci w młodszym wieku szkolnym
Kompetencje społeczne, student jest gotów do:
KA7_KK4 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu twórczych działań pedagogicznych
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (zadanie problemowe) lub ustny (dla chętnych osób). Liczba punktów wymagana do zaliczenia egzaminu (51%)
91-100% - ocena bdb
81-90% - ocena db plus
71-80% - ocena dobra
61-70% - ocena dost. plus
51-60% - ocena dostateczna
0-50% - ocena niedostateczna
Zaliczenie ćwiczeń:
- dwie prace metodyczne (projektowe);
- aktywność na ćwiczeniach,
- samoocena efektów pracy indywidualnej i zespołowej.
Literatura
WYKŁADY:
Karwowski, M. (2009) Klimat dla kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Karwowski, M. red. (2009). Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.
Karwowski, M., Gajda, A., red. (2010). Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.
Szmidt, J.K. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.
Szmidt, K., red. (2009). Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria. Łódź: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin.
Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin.
Uszyńska-Jarmoc, J. (2003). Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok: Trans Humana.
Uszyńska-Jarmoc, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana.
ĆWICZENIA:
Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard.
Bonar, J. (2008). Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego. Łódź: Wyd. UŁ.
Braun, D. (2007). Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi. Kielce: Wyd. Jedność.
Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”.
Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Kraków: Wyd. Impuls.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”.
Płóciennik, E., Just, M., Dobrakowska, A., Woźniak, J. (2020). Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1 (część 1) i w klasie 2 (część 2). Warszawa: Difin.
Szmidt, K.J. (2008). Trening kreatywności. Gliwice: Wyd. Helion.
Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus.
Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion.
W cyklu 2022:
WYKŁADY: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: