Edukacja literacka w klasach I-III 380-WS2-2GHG
Przedmiot przygotowuje studentów do organizacji inicjacji literackiej dzieci, poznawaniu lektur edukacji wczesnoszkolnej – ich czytania, układaniu pytań do tekstu i ich roli w rozwijaniu myślenia krytyczno – twórczego, projektowaniu „spotkań” z lekturą, sposobom dostarczania dzieciom twórczych emocji oraz nawiązywania kontaktu z literaturą w atmosferze zabawy.Celem cyklu zajęć jest:
Kształcenie umiejętność estetycznego wartościowania książki.
Wskazywanie na potrzebę systematycznego obcowania z literaturą piękną.
Poznawanie zasobów literatury dziecięcej.
Przegląd najpopularniejszych publikacji ze zwróceniem uwagi na ich aspekty wychowawcze.
Przegląd propozycji lekturowych zawartych w podstawie programowej.
Analizy wybranych lektur szkolnych pod kątem ich poznawczych i wychowawczych wartości.
W cyklu 2022:
Przedmiot przygotowuje studentów do organizacji inicjacji literackiej dzieci, poznawaniu lektur edukacji wczesnoszkolnej – ich czytania, układaniu pytań do tekstu i ich roli w rozwijaniu myślenia krytyczno – twórczego, projektowaniu „spotkań” z lekturą, sposobom dostarczania dzieciom twórczych emocji oraz nawiązywania kontaktu z literaturą w atmosferze zabawy. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG6,
KA7_WK4,
KA7_WK8
KA7_UW2
KA7_UK2,
KA7_UK3,
KA7_KK4
KA7_KR1
Kryteria oceniania
Metody dydaktycze:
metody podające (słowne, asymilacji wiedzy): wykład i
metody poszukujące (samodzielnego uczenia się) m.in. metoda projektu, dyskusji
Aktywność, praca w grupach, indywidualna
Test końcowy zawierającego pytania zamknięte rekonstruujące wiedzę i sprawdzające umiejętności
Rozmowa ze studentem - otwarte pytania problemowe
Literatura
Podstawa programowa kształcenia przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf
Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Kraków. 1992
Baluch A., Czyta, nie czyta... (o dziecku literackim), Kraków 1998
Edukacja polonistyczna i literatura, red. W. Sawrycki, M.Wróblewski, Toruń 2000.
Edukacja polonistyczna w obliczu przemian kulturowych Europy dawniej i dziś, red. W. Sawrycki, E. Kruszyńska, M. Wróblewski, Toruń 2009.
Gołębniak D., Edukacja poprzez język, Warszawa 1999
Jaszczyszyn, E., Edukacja czytelnicza i wspomagający wchodzenie w kulturę pismienna - wymiar dobrych praktyk [w:] Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętnośc czytania dzieci szescioletnich, Białystok 2010.
Jędrychowska M., Lektura i kultura. Warszawa- Kraków 1994
Jędrychowska M., Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Kraków 1998
Kielar-Turska M., Dziecko jako odbiorca literatury, Warszawa 1992
Kowalikowa J., Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowej, [w:] Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej, (red.) A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, s. 143-158.
Leszczyński G., Dzieciństwo i sacrum: studia i szkice literackie, Warszawa, 1998
Leszczyński G., Książki pierwsze - książki ostatnie? Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności, Warszawa 2012.
Leszczyński G., Literatura i książka dziecięca, 2003.
Papuzińska J., Animacja czytelnictwa dziecięcego, 2004
Papuzińska J., Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007
Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996.
Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka, Warszawa 1992.
Ungeheuer-Gołąb A., Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2013
Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa – Kraków 1996
Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000
Lektury 1-3:
Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);
Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);
Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;
Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;
Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;
Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;
Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;
Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;
Maria Krüger, Karolcia;
Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;
Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
Joanna Papuzińska, Asiunia;
Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;
Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;
Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;
Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;
Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;
Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;
Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika;
Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek.
W cyklu 2022:
Podstawa programowa kształcenia przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Kraków. 1992 Jędrychowska M., Lektura i kultura. Warszawa- Kraków 1994 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: