Współczesne koncepcje w pedagogice wczesnoszkolnej 380-WS2-2GMK
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów (15 h) i ćwiczeń (15 h).
W ramach wykładów przewiduje się realizację następujących zagadnień:
1. Zmiany w edukacji jako wyznacznik rozwoju i postępu
2. Wybrane współczesne prądy i kierunki pedagogiczne
3. Rzeczywistość szkolna – zarysowujące się tendencje (obniżenie wieku, zmiany programowe, kształcenie zintegrowane, ocenianie opisowe, ocenianie kształtujące)
4. Wybrane koncepcje edukacyjne o charakterze alternatywnym
5. Edukacja outdoorowa
6. Innowacje w edukacji wczesnoszkolnej – potrzeba czy moda
7. Edukacja cywilizacji cyfrowej/Idea zrównoważonego rozwoju w edukacji wczesnoszkolnej
8. Zmiana roli nauczyciela i społeczności osób uczących się.
Tematyka ćwiczeń:
1. Niepubliczne szkoły jako tendencja szkolnictwa przełomu wieków
2. Edukacja domowa – zalety i wady
3. Szkoły demokratyczne – zasady funkcjonowania szkół demokratycznych
4. Szkoła bez kar i nagród
5. Edukacja obok i poza szkołą .
6. Edukacja wczesnoszkolna w kontekście zmian oświatowych w Polsce i w Europie – perspektywa globalna i lokalna
7. Rekapitulacja treści - zaliczenie przedmiotu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat najnowszych tendencji w pedagogice wczesnoszkolnej, ich źródłach i miejscu w pedagogice oraz uczestnikach działalności edukacyjne - .K_W02; K_W05; K_W15
2. Student potrafi interpretować najnowsze podejścia edukacyjne o charakterze programowym, Organizacyjnym i metodycznych dotyczące edukacji dziecka na I szczeblu kształcenia oraz prezentować własne pomysły z uwzględnieniem wybranych koncepcji teoretycznych - K_U05
3. Student wykazuje się gotowością do podjęcia roli zawodowej, angażuje się w działania zespołowe i współpracę - K_K02
Kryteria oceniania
Każdy student zobowiązany jest do90 % obecności na zajęciach. Każda nieobecność powinna być zaliczona w terminie 2 tygodni od daty nieobecności
Przedmiot kończy się egzaminem .Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest obecność na wykładach (90%).. Egzamin obejmuje treści z wykładów i ćwiczeń. Aby zdać egzamin należy uzyskać 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia
Punktacja:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
Ustana forma zaliczenia egzaminu – student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość podpisanej oceny. Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności.
Literatura
Literatura podstawowa:
Bałachowicz J., A. Rowicka (red.). 2013. Nowoczesnych wychowawca –tutor, mentor, coach. Warszawa: WSP im. J. Korczaka.
Klus-Stańska D. (red.). 2009. Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: WSiP.
Klus-Stańska D., Szczepska – Pustkowska M. 2010. Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: WAiP.
Klus-Stańska D., Bronk D., Malenda A. (red.), 2011.Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, Warszawa Żak.
Klus-Stańska D. (red.). 2014. (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków: Impuls.
Kubik A. 2006. Innowacje pedagogiczne w edukacji wczesnoszkolnej - teoria a rzeczywistość. [w:] J. Szempruch (red.), Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości: teoria i praktyka pedagogiczna. Rzeszów: Wydaw. Uniw. Rzeszowskiego
Wiśniewska-Kin M. 2013. Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Łódź: Wyd. UŁ.
Literatura uzupełniająca:
Napiórkowska Z.. 2002 Samorządna organizacja życia klasy. Z doświadczeń freinetowskich. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kołodziejczyk W., Polak M. 2011. Jak będzie zmieniać się edukacja., Warszawa, Instytut Obywatelski.
Dudzikowa M. 1996. Osobliwości śmiechu uczniowskiego. Kraków: Impuls.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: