Teoretyczne podstawy kurateli sądowej 380-ZKS2-2BIT
Celem jest zapoznanie studenta z teoretycznymi podstawami kurateli sądowej,
w szczególności: z historią i misją kuratorskiej służby sądowej, ethosem i etyką
w służbie kuratorskiej, rolą kuratora jako podmiotu integrującego przestrzeń osobową, społeczną i środowiskową, kształtowaniem poczucia odpowiedzialności u podopiecznych, z wynikami badań empirycznych oraz statystycznym
obrazem kurateli sądowej w Polsce. Ponadto zapoznanie studenta z celami probacji, wieloletnią tradycją kurateli sądowej w Polsce, modelem kurateli sądowej, ewolucją instytucji kuratora, zasadami i możliwościami współpracy międzyinstytucjonalnej, w tym pomocą społeczną, Służbą Więzienną, Policją. Założenia teoretyczne przedmiotu obejmują również praktyczne aspekty pracy resocjalizacyjnej w tej sferze oddziaływań prowadzonych przez kuratorów sądowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
metody nauczania: wykład, dyskusje, prezentacja multimedialna;
forma zaliczenia: test
Literatura
E. Wojtera-Stasiorowska, S. Stasiorowski, Geneza i rozwój kurateli sądowej w Polsce na przełomie wieków w: Legislacja w Polsce w latach 1918-2018, Warszawa 2020
D. Wójcik (red.), Kuratela sądowa. Sukcesy i porażki, Warszawa 2010
M. Konopczyński, Kryzys resocjalizacji, czy(li) sukces działań pozornych. Refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej,
Warszawa 2013
A. Bałandynowicz, Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011
A. Bałandynowicz, Wychowanie do wolności, 1996
L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: