Diagnoza i prognoza w pracy kuratora sądowego 380-ZKS2-2HBT
Profil studiów Ogólnoakademicki
Forma studiów Stacjonarne
Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, pedagogika
Status przedmiotu – obowiązkowy
Rok studiów/semestr II rok,II stopień semestr zimowy
Wymagania wstępne: pedagogika resocjalizacyjna,
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godz. wykładu, 30 godz. ćwiczeń
Metody nauczania: wykład, dyskusje, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, wykład problemowy, prezentacja multimedialna,
Formy zaliczenia przedmiotu: praca pisemna, egzamin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki
Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych
Kryteria oceniania
Egzamin z przedmiotu będzie przeprowadzony pisemnie. Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie co najmniej 51% wymaganych punktów uzyskanych w efekcie udzielenia prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania.
Literatura
Grześkowiak, K. (1991): Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz. (red.) A. Krukowski, Warszawa.
Górecki, P., Stachowiak, S. (1998): Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz, Kraków.
Haak, H. (2010): Zadania kuratorów rodzinnych określone w ustawie z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, [w:] Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, T. Jedynak, K. Stasiak (red,), Warszawa.
Hołyst, B., Wojtera, E. (2013): Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich,Warszawa.
Jarosz, E. (2006): Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice.
Jaworska, A. (2012): Leksykon resocjalizacji, Kraków.
Jedynak T., Stasiak K. (2018): Nadzór kuratora sądowego, [w:] Zarys metodyki pracy kuratora sądowego. K. Stasiak (red.), Warszawa.
Kalinowski, M. (2005): Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, Warszawa.
Kawula, S. (1978): Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo–wychowawczych środowiska rodzinnego, Toruń.
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (Dz.U. Nr 112 poz., 1064; t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 989).
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 czerwca 2014 r. w sprawie nadzoru nad nieletnim (Dz.U. poz. 855).
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 26 lutego 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (Dz.U. poz. 325).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: